به گزارش اکونا پرس،

آرش محبی نژاد در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما، افزود: امروز اگر هرچه سریعتر فکری برای صنعت قطعه سازی نشود در هفته آینده شاهد بحران جدی خواهیم بود.

وی گفت: در صنعت قطعه سازی حدود 550 هزار نفر مشغول به کار بوده اند که با احتساب 150 هزار نفر شاغل در شرکت های خودروساز می توان گفت، صنعت خودرو در کشور حدود 700 هزار نیروی به کار دارد که از این تعداد فقط در صنعت قطعه سازی در سه ماه گذشته حدود سی هزار نفر نیرو بصورت مستقیم تعدیل و حدود 70 هزار نفر در حالت تعلیق به خانه رفته اند و منتظر بهبود شرایط برای بازگشت به کار هستند.

محبی نژاد افزود: حدود 15 هزار میلیارد تومان طلب قطعه سازان از شرکت های خودرو ساز است که 5 هزار میلیارد آن مطالبات معوق است و این بدهکاری خودروسازان و نبود نقدینگی در شرکت های قطعه ساز باعث شده تا بین 70 تا 100 واحد تولیدی بطور کامل تعطیل شود این یعنی اینکه ما از خط قرمز عبور کرده ایم .

وی گفت: قطعه سازی امروز در کشور 4 مشکل عمده دارد که هرچه سریعتر ظرف یک هفته آینده باید از طرف دولت و مسئولان رفع شود، نخست اینکه چون قیمت خودرو دستوری است و افزایش پیدا نکرده حالا قطعه ساز با رشد بیش از حد قیمت ها در تولید مواجه است، دوم اینکه نقدینگی به شدت پایین آمده و برای تولید تیراژ مشابه سال گذشته باید سه برابر نقدینگی داشته باشیم که متاسفانه با عدم وصول مطالبات از شرکت های خودروساز این مهم میسر نشده است.

محبی نژاد ادامه داد: مشکل سوم قطعه سازی ، تامین نشدن مواد اولیه در داخل و از خارج است که متاسفانه شرکت های تامین کننده مواد اولیه در داخل این مواد را فقط در بورس کالا و آن هم بصورت نقدی ارائه می کنند و دو تا سه ماه بعد آن را تحویل می دهند.

وی افزود: مشکل چهارم در زمینه خریدهای اعتباری قطعه سازان از خارج بوده که در سال گذشته انجام شده و حالا اگر با تحریم های موجود شرایطی فراهم شود که بتوانند این بدهی را پرداخت کنند با قیمت ارز امروز همه این شرکت ها ورشکسته خواهند شد.

دبیر انجمن قطعه سازان گفت: به مسئولین این هشدار را می دهیم که موج دوم بیکاری در صنعت قطعه سازی در راه است و این یعنی حدود صد واحد دیگر به تعطیلی کامل خواهد کشید و 80 تا 120 هزار نفر نیرو تعدیل خواهد شد.

محبی نژاد افزود: تمام این مشکلات و بحران ها در داخل قابل حل است به شرط مدیریت صحیح و هماهنگی دولت، مجلس و قوه قضائیه و هیچ ربطی به تحریم های بین المللی ندارد، فقط ضعف مدیریت باید حل شود.

وی گفت: ظرفیت تولید اسمی کشور که روزانه 6 هزار خودرو بوده طبق برنامه حالا خیلی کمتر از این تعداد است و دلیلش هم نبود قطعه است.

محبی نژاد افزود: صنعت خودرو و قطعه سازی نیازمند جذب سرمایه و سرمایه گذار است اما متاسفانه شاهد سرمایه گریزی در این صنعت هستیم .

وی گفت: در گفتگوی خصوصی با وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت تمام این مشکلات را عنوان کرده ایم و وی را از این بحران مطلع کرده ایم اما متاسفانه سرعت عمل اجرایی مسئولین با مشکلات پیش آمده در صنعت و بازار هم خوانی ندارد و امیدواریم که مسئولین هرچه زودتر اقدامی عاجل در این باره انجام دهند.