به گزارش اکونا پرس،

عبدالناصر همتی شامگاه دیشب ،با اعلام این خبر در صفحه اینستاگرام خود افزود : یکی از دغدغه های بانک مرکزی در ماه های اخیر برای ساماندهی بازار ارز و پاسخ گویی به نیازهای طبیعی مردم، راه اندازی یک بازار متشکل ارزی برای معامله آزاد، اعم از نقد و حواله اسعار بین المللی توسط کارگزاران (بانکها و صرافی های مجاز) بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: جلسات متعددی با حضور کارشناسان و صاحبنظران بازار ارز و سرمایه و خصوصاً بانکها و صرافی ها در بانک مرکزی تشکیل و ابعاد مختلف موضوع بررسی شد.

وی افزود: در نهایت، در مورد راه اندازی بازار معاملات آزاد نقدی و حواله ارز، مبتنی بر ساز و کار حراج، با هدف کشف قیمت ارز و تسهیل تأمین نیازهای خدماتی و خرد مردم به جمع بندی رسیدیم.

همتی گفت: این بازار با مشارکت بانکها و صرافی های مجاز و نظارت و بازارگردانی بانک مرکزی در آینده نزدیک به طور گام به گام و با تمرکز بر معاملات نقدی راه اندازی خواهد شد.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین افزود: صادرکنندگان هم می توانند در چارچوب مقررات اعلامی، بخشی از ارز صادراتی خود را در این بازار عرضه کنند.

همتی گفت: امیدوارم این اقدام موجب شفافیت شکل‌گیری نرخ تعادلی ارز شده و تجربه مفیدی برای معاملات حواله‌های تجاری در سامانه نیما باشد.