به گزارش اکونا پرس،

«مجید نامی» در گفت وگو با ایرنا، افزود: برخی مشکلات در زیرساخت های صنعتی کشور وجود دارد که همه صنایع از جمله پوشاک را تحت تاثیر قرار داده است.
این مقام صنفی اظهار داشت: افزایش 2 تا سه برابری قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی متاثر از افزایش نرخ ارز، از جمله مهمترین مشکلات این صنعت است؛ به طوری که در همه بخش ها بجز الیاف و نخ پلی استر واردکننده هستیم.
وی یادآور شد: 90 درصد الیاف اکریلیک وارداتی است و دو سوم از نیاز سالیانه 150 هزار تنی پنبه از خارج وارد می شود؛ این در حالی است که پنبه های تولید داخل نیز از کیفیت بالایی برخوردار نیست.
نامی ادامه داد: پارچه های گردباف (کشباف، پلی استر و پلی استرـ پنبه) با کیفیتی در کشور داریم، اما پارچه های تاری- پودی که برای لباس های رسمی استفاده می شوند بطور عمده وارداتی است که بخشی از آن به صورت رسمی و بخشی دیگر قاچاق وارد کشور می شود.
وی گفت: در صنعت پوشاک که مطابق با مُد حرکت می کند، تغییرات سریع است و بر این اساس با مواد اولیه متنوعی سر و کار داریم.
عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران اضافه کرد: ملزوماتی که در این صنعت استفاده می شود نیز بطور عمده وارداتی است، بنابراین برای تامین مواد اولیه این صنعت باید سرمایه گذاری خوبی در زمینه ماشین آلات تولیدی داشت یا واردات مواد اولیه را تسهیل کرد.
وی اظهار داشت: اکنون بویژه با تغییرات پیاپی قوانین و بخشنامه ها که گاهی اوقات ناقض یکدیگرند، تامین مواد اولیه سخت شده، بسیاری مواد در حد مصرف چند ماه این صنعت در گمرکات رسوب کرده است و عملیات ترخیص آنها به کندی انجام می شود.
نامی همچنین به مشکل نقل و انتقال پول اشاره کرد و گفت: در گذشته با کشورهای زیادی دادوستد پولی داشتیم، اما امروز به چند کشور خاص محدود شده است.
وی افزود: عمده مواد اولیه مورد نیاز از چین و ترکیه و کمتر از دیگر کشورها وارد می شد، اما اکنون راه انتقال پول بسته شده و سبب توقف در کار شده است.
این مقام صنفی بیان داشت: امروز کارخانجات تولید پوشاک با کمتر از نیمی از ظرفیت خود مشغول به کارند و تولیدکنندگان با نگرانی از ناتوانی در تامین به موقع مواد اولیه نمی توانند از همه ظرفیت های خود استفاده کنند.
وی اظهار داشت: از آنجایی که صنعت پوشاک مبتنی بر مُد است و هر فصل تولیدات مختلفی دارد، تولیدکننده پوشاک باید برای 6 ماه آینده خود برنامه ریزی داشته و مواد اولیه مورد نیازش را انبار کند تا بتواند پاسخگوی نیاز بازار باشد؛ بر این اساس موضوع پوشاک حساس است و نیاز به توجه بیشتری دارد.
نامی ادامه داد: هیچیک از مواد اولیه مورد نیاز این صنعت جزو اولویت گروه یک تخصیص ارز نیست و مشمول ارز نیمایی می شود؛ اما دستیابی به این ارز نیز زمانبر است.
«در بسیاری موارد تولیدکنندگان برای حفظ خطوط تولید خود مجبور به استفاده از ارز آزاد شده اند که افزایش هزینه هایشان را به دنبال داشته است.»
وی به ممنوعیت ثبت سفارشات بدون انتقال ارز به عنوان مشکلی دیگر در این صنعت اشاره کرد و گفت: در حالی که قیمت مواد اولیه نسبت به ماه های آغازین سال بین 2 تا سه برابر شده، اما رشد قیمت پوشاک بین 20 تا 50 درصد بوده است.

صادرات
عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران به صادرات 50 تا 60 میلیون دلاری پوشاک در سال های گذشته اشاره کرد و افزود: در سال های نه چندان دور سه برابر این ارقام صادرات پوشاک آن هم به کشورهای اروپایی و عربی انجام می شد، اما در سال های اخیر به بازار همسایگان محدود شده است.
وی یادآورشد: نیازمندی بالایی در بازار ایران نیز وجود دارد، براین اساس بیشتر برنامه ریزی ها برای تامین بازار داخلی است.
نامی تاکید کرد: افزایش نرخ ارز اتفاق افتاده در ماه های گذشته، فرصت مناسبی برای توسعه صادرات پوشاک ایران به سایر کشورهاست، مشروط به اینکه تورم داخلی و افزایش نرخ ارز در جهت از بین رفتن این مزیت تاثیرگذار نشود.
وی یادآورشد: در سال های گذشته قوانین حمایتی مناسبی برای صادرات پوشاک مصوب شد اما انتظار می رود این قوانین و بخشنامه ها اجرایی شود.
پیشتر «سومبات هاکوپیان» رئیس انجمن صنعت پوشاک کشور در گفت وگو با ایرنا گفته بود: پوشاک، صنعتی کاملا مزیت دار در ایران است و در سطح جهان نیز به آن توجه زیادی شده، اما ما حاضر نیستیم برای آن سرمایه گذاری کنیم.
وی درخصوص صنعت مُد نیز گفت: اگر رفتار منطقی با این صنعت داشته باشیم، می تواند جایگاه خوبی در سطح منطقه و حتی جهان پیدا کند.
هاکوپیان یادآور شد: دستورالعملی شفاف در زمینه قاچاق نوشته شده اما تاکنون اجرای آن از سوی هیچ بخشی جدی گرفته نشده است.
«حتی وقتی به عنوان رئیس انجمن صنعت پوشاک کشور خواستار ارائه گزارشی از سوی مسئولان امر درخصوص برندهای مجوز دار خواستار شدم، کسی پاسخگو نشد».
پیش از این «افسانه محرابی» مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرده بود: هرچند گلایه هایی از سوی تولیدکنندگان در خصوص تامین مواد اولیه وجود دارد، اما همه تلاش و سعی وزارتخانه آن است تا مشکلی برای تامین پوشاک شب عید نداشته باشیم.
وی، عمده مشکلات اصلی و صنعتگران این حوزه را تامین سرمایه در گردش و مواد اولیه برشمرد.
این مقام مسئول همچنین بخش دیگری از مشکلات را ترخیص منابع ارزی بیان کرد و گفت: هر چند وزارت صنعت، معدن و تجارت به تایید ثبت سفارش ها می‌پردازد، اما تولیدکنندگان در تامین منابع ارزی دچار مشکل می‌شوند.
محرابی تاکید کرد: در این زمینه به دنبال اتخاذ راهکار ویژه ای هستیم.
به گفته وی، در هفت ماهه امسال صادرات پوشاک و صنایع نساجی 40 درصد از نظر وزنی رشد داشته که از آن جمله رشد 177 درصدی صادرات نخ و رشد 36 درصدی صادرات پوشاک بوده است.
محرابی همچنین اظهار داشت: یکی از مشکلات کنونی تولیدکنندگان، نقدی شدن پرداخت ها برای تامین مواد اولیه است که در گذشته به صورت مدت دار بوده؛ این موضوع هر چند در ابتدا سخت به نظر می رسد اما به نفع همه از جمله تولیدکنندگان و بازرگانان است زیرا تکلیف آنها را مشخص می کند.