به گزارش اکونا پرس،

به نقل از ایسنا ، فرید الجدیر، رییس شرکت نفت شمال عراق در کنفرانس مطبوعاتی ثامر غضبان، وزیر نفت عراق اظهار کرد: تولید فعلی میادین نفتی کرکوک حدود ۳۷۰ هزار بشکه در روز است.

جدیر همچنین اظهار کرد که تیم فنی شرکت BP اکنون در کرکوک فعالیت دارد و مطالعاتی را برای بازبینی طرح‌های افزایش تولید تا پایان سال ۲۰۱۹ آماده خواهد کرد.

وزیر نفت عراق گفت: عراق در مراحل نهایی مذاکرات با شرکت‌های اکسون و CNPC در خصوص یک پروژه انرژی عظیم در جنوب کشور است و انتظار می‌رود بزودی توافقی امضا شود.

غضبان اظهار کرد که درباره رسیدن به توافق اولیه خوش‌بین است اما نمی‌تواند تاریخ دقیق را پیش‌بینی کند.

بر اساس گزارش رویترز، وزیر نفت عراق خاطرنشان کرد توافق با شرکت‌های اکسون و CNPC به عراق کمک خواهد کرد ظرفیت بارگیری نفت از پایانه‌های صادرات نفت خود را به ۶.۵ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

پیش از این پلاتس با اشاره به اسنادی که از سوی وزارت انرژی آمریکا منتشر شد، خبر داده بود ریک پری، وزیر انرژی آمریکا، دولت جدید عراق را برای افزایش تولید و صادرات نفت شمال این کشور به ترکیه تحت فشار قرار داده است. پری در دیدارش با مقامات عراقی در بغداد این مساله را مطرح کرده بود که تمدید معافیت عراق از تحریم‌های ایران، به توانایی این کشور برای افزایش قابل توجه صادرات نفت از منطقه شمال این کشور بستگی دارد.

آمریکا ماه گذشته به بغداد معافیت داد تا این کشور همچنان به واردات گاز طبیعی و برق از ایران ادامه دهد. این معافیت در ۱۸ دسامبر منقضی شد و هم‌زمان با منقضی شدن معافیت ۴۵ روزه،  واشنگتن به عراق یک معافیت ۹۰ روزه برای ادامه واردات برق و گاز از ایران داد.