به گزارش اکونا پرس،

به نقل از ایسنا، با شروع تحریم‌های آمریکایی از آبان ماه سال جاری، آنها تلاش کرده‌اند به مدل‌های مختلف جلوی دسترسی ایران به ارزهای خارجی را بگیرند. اثر چنین اقدامی چند برابر شدن قیمت ارزهای خارجی و در راس آنها دلار، یورو و پوند بوده است.

راهکار مقابله با این مساله به زعم کارشناسان، ایجاد پیمان‌های پولی دو جانبه یا چند جانبه است؛ امری که می‌تواند جلوی فشار تحریم‌های پولی و بانکی غربی را بگیرد.

در همین راستا امروز (هشتم دی) گمرک دو خبر منتشر کرد؛ یکی ویزای فرودگاهی ریالی توسط عمان و دیگری معافیت کامیون‌های ایرانی از پرداخت عوارض ۱۵۰ دلاری ترکمنستان.

صدور ویزای ریالی برای ایرانی‌ها در عمان

بر این اساس و بنا بر گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران، کشور عمان در فرودگاه مسقط، امکان صدور ویزای فرودگاهی یک ماهه به ارزش ۲۰ ریال معادل ۵۶۰ هزار تومان را برای عموم مسافران ایرانی فراهم کرده است. همچنین ویزای تک سفره عمان به شرط درخواست از سفارت این کشور معادل شش ریال (۱۶۸ هزار تومان) تعیین شده است.

افزایش نرخ ارز در ماه‌های گذشتنه باعث شده ایرانی‌ها بسیاری از سفرهای تفریحی خود به کشورهای خارجی را متوقف کنند. در چنین شرایطی و مخصوصا در این فصل سرد، کشور عمان که در سال‌های گذشته تلاش زیادی برای گردش‌پذیر کردن خود انجام داده است، می‌تواند مقصدی جذاب برای ایرانی‌ها باشد.

معافیت کامیون‌های ایرانی از عوارض ۱۵۰ دلاری

همچنین بر اساس گزارش گمرک، رایزن بازرگانی سفارت ایران در ترکمنستان با اشاره به تصمیم عشق آباد برای وضع عوارض جدید ۱۵۰ دلاری برای ورود کامیون ها به ترکمنستان اعلام کرد که این عوارض مشمول کامیون‌های ایرانی نمی‌شود.