به گزارش اکونا پرس،

به نقل از موسسه خبری پلاتس، آژانس بین‌المللی انرژی روز جمعه (۲۸ دی‌ماه) برآورد خود را از تولید نفت کشورهای غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) افزایش داد و اعلام کرد که شرکت‌کنندگان در توافق جهانی کاهش تولید نفت، با چالش رو‌به‌رو می‌شوند.

این آژانس در گزارش ماهانه خود برآورد رشد تولید نفت کشورهای غیر عضو اوپک در سال ۲۰۱۹ میلادی را به یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داد.

طبق برآورد اخیر آژانس بین‌المللی انرژی تولید روزانه نفت آمریکا در سال ۲۰۱۹ میلادی یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

این نهاد همچنین درباره پایبندی روسیه به توافق جهانی کاهش تولید نفت ابراز تردید کرد و اعلام کرد که تولید نفت این کشور در ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ میلادی به رقم بی‌سابقه ۱۱ میلیون و ۴۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

با این همه، گزارش این آژانس نشان داد بازارهای جهانی در مسیر بازگشت به توازن هستند و سطح ذخیره‌سازی در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (او‌ئی‌سی‌دی) در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی کاهشی اندک داشته و به دو میلیون و ۸۵۷ میلیارد بشکه رسیده که همچنان بالاتر از میانگین پنجساله است.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد تقاضای نفت در سال ۲۰۱۹ میلادی یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

این نهاد پیش‌بینی می‌کند تقاضا برای نفت تولیدی اوپک در سال ۲۰۱۹ میلادی ۳۱ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود.

طبق برآورد آژانس بین‌المللی انرژی، تولید روزانه نفت اوپک در ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ میلادی ۳۲ میلیون و ۳۹۰ هزار بشکه در روز بوده است.