به گزارش اکونا پرس،

به نقل از خبرگزاری صداوسیما، سعید باستانی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما با بیان اینکه راهبرد صنعت خودرو به مفهوم واقعی نداریم که مدیر بخواهد بر مبنای آن حرکت کند، تاکید کرد: صنعت خودرو، راهبرد ندارد.
وی با بیان اینکه سهام داری در شرکت های خودروسازی ما به مفهوم واقعی رعایت نمی شود، گفت: دولت حدود 14 و نیم درصد در­ایران خودرو و 16 درصد در سایپا سهام دارد اما انتخاب مدیرعامل با دولت است بنابراین اساس مشکل خودروسازان از این جا آغاز می شود. دولت باید به میزان سهام خود دخالت کند نه بیشتر از آن .
باستانی با بیان اینکه سایت های خودروسازی که در کشور طراحی و اجرا شده است ­اصلاً صرفه اقتصادی ندارد، گفت: تکلیف ما با صنعت خودروسازی مشخص نیست که مونتاژ کاریم یا طراح و تولید کننده؟
حسن قره یی نماینده خودروسازان هم با حضور در این برنامه با بیان اینکه خودروسازی پیچیده ترین صنعت دنیاست گفت: خودروسازی شامل تعداد زیادی قطعه ساز و غیر قطعه ساز و زنجیره توزیع است و دو خودروساز بزرگ کشور در مجموعه حدود 1300 نمایندگی توزیع دارند و بیش از 1500 واحد تولیدی هم برای خودرو سازی کار می کنند.
وی با اشاره به اینکه عوامل زیادی مانند قانون، دولت و سهولت کسب و کار بر روی صنعت خودروسازی اثرگذار است، افزود: ایران در سهولت کسب و کار در جهان رتبه 124 اما کره جنوبی، رتبه چهارم را دارد.
قره یی اضافه کرد: به مدیران صنعت خودرو با توجه به پیچیدگی های این صنعت از نمره 100 بیش از 75 نمره می دهم.
وی با بیان اینکه باید قانون خودرو بازنگری شود، گفت: صنعت خودروی کشورمان برنامه و راهبرد دارد.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم در ادامه سخنان خود در این برنامه گفت: خودروسازان سالیانه 5 هزار و 200 میلیارد تومان هزینه تامین مالی دارند که عدد بالایی است و یکی از خودروسازان 8 هزار و یکی دیگر 10 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند.
باستانی افزود: قرار بود پراید حدود 8 سال پیش از رده خارج شود چرا هنوز خارج نشده است؟
قره یی نماینده خودروسازان هم در ادامه این برنامه گفت: اگر دولت متناسب با تورم، قیمت ارز را واقعی کند حتماً بخشی از قطعاتی که وارد کشور می شود داخلی سازی می شوند .
وی افزود: در هیچ جای جهان، داخلی سازی، صدر در صد نیست .
خلخالی کارشناس خودرو هم با بیان اینکه مدیریت غلط موجب شده است که قطعه سازان لطمه بخورند، گفت: قابل قبول نیست که خودروسازان 15 هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکار باشند.