به گزارش اکونا پرس،

رئیس جمهور آمریکا با متهم کردن چین به اعمال سیاست های تجاری تبعیض آمیز و اجبار شرکت های آمریکایی به ارائه اطلاعات سری فناوری به پکن ، گفت : کسری تجاری آمریکا در تجارت با چین «غیرقابل کنترل» شده است.

ترامپ افزود: چین موجب از بین رفتن 60 هزار کارخانه و 6 میلیون شغل در آمریکا شده است.تراز تجاری واشنگتن با پکن منفی است و واردات آمریکا با اختلافی بالغ بر 375 میلیارد دلار از صادرات آن سبقت گرفته است.

رئیس جمهور آمریکا همچنین به  نماینده تجاری این کشور دستور داد از چین به سازمان تجارت جهانی شکایت کند.همزمان «رابرت لایتهایزر»گفت: تعرفه های جدید فولاد و آلومینیوم در قبال اتحادیه اروپا و کره جنوبی، کانادا، مکزیک، استرالیا، برزیل و آرژانتین فعلا اعمال نخواهد شد.

مقام‌های آمریکایی از همین حالا گفته‌اند برنامه‌های بیشتری برای اعمال تعرفه بر ده‌ها میلیارد دلار واردات از چین دارند. به گفته این مقام‌ها این تعرفه‌ها در واکنش به شیوه‌های تجاری چین و تاثیر منفی آنها بر شرکت‌های آمریکاییست. با این همه این کار احتمال واکنش و مقابله به مثل بیشتر از سوی چین را افزایش می‌دهد.

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد که ترامپ رییس جمهور آمریکا به مقامات تجاری ایالات متحده دستور العملی را ابلاغ کرده که به موجب آن، تعرفه اضافی ۱۰۰ میلیارد دلاری را بر روی کالاهای چینی در نظر گیرند.همچنین دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا گفت: چین به جای اینکه بد رفتاری خود را در فعالیت های تجاری درمان کند، صدمه زدن به کشاورزان و تولید کنندگان ما را انتخاب کرده است.

رییس جمهور آمریکا گفت: پکن بارها با انجام فعالیت های غیرمنصفانه خود سعی در بدست آوردن حقوق معنوی کالاهای آمریکایی کرده است.

سفارت چین در واشنگتن تصمیم ترامپ را اقدام یکجانبه توصیف و اعلام کرد: پکن جنگ تجاری با واشنگتن را تا پایان ادامه می دهد.

وزارت بازرگانی چین هم آمریکا را به سواستفاده مکرر از قوانین تجارت بین المللی متهم و فهرستی از تعرفه های احتمالی علیه سه میلیارد دلار محصولات تولیدی آمریکا منتشر کرد.وزارت بازرگانی چین هشدار داد : در صورتی که واشنگتن نتواند به توافق با پکن دست یابد، نخستین مرحله اعمال تعرفه علیه واردات کالاهای آمریکایی اجرا می شود.

وزارت بازرگانی چین هم با انتشار بیانیه ای اعلام کرد این کشور هیچ ترسی از بروز جنگ تجاری با آمریکا ندارد و در همین راستا فهرستی از کالاها، محصولات و خدمات آمریکایی که واردات آنها به چین مشمول افزایش تعرفه های گمرکی خواهد شد تهیه کرده است.

این وزارتخانه همچنین در تلافی این اقدام آمریکا گفته است که این کشور همه تعهداتش به سازمان تجارت جهانی مبنی بر کاهش تعرفه بر 120 کالای آمریکایی را به حالت تعلیق در آورد و از همین رو واردات میوه و اتانول نیز مشمول این تعلیق می‌شود. هم‌چنین تعرفه‌های واردات دیگر کالاها را بیشتر از 15 درصد افزایش خواهد داد و همچنین برخی دیگر از کالاهای آمریکایی مانند انواع گوشت و ضایعات آلومینیوم نیز می‌توانند مشمول تعرفه‌های 25 درصدی شوند. وزارت بازرگانی چین این اقدامات را منطبق با قواعد سازمان تجارت جهانی دانسته و آن را در راستی تامین منافع چین عنوان کرد.

در واکنش به جنگ تجاری ترامپ علیه پکن ، شاخص های سهام آمریکا سقوط کرد. بورس آمریکا در حالی بسته شد که شاخص صنعتی داو جونز باحدود 725 واحد ، بیشترین افت را در یک ماه و نیم اخیر تجربه کرد.  شاخص اس اند پی هم  با 2/5 درصد کاهش بدترین روز خود را در یک ماه و نیم گذشته تجربه کرد.مجازات هایی که دونالد ترامپ‌، رئیس جمهوری آمریکا، در نظر دارد علیه چین اعمال کند باعث سقوط ارزش شاخص سهام بورس های آسیایی به ویژه بورس چین شد. به طوری که ارزش کل شاخص سهام بورس اوراق بهادار هنگ کنگ که پس از بورس اوراق بهادار توکیو و بورس اوراق بهادار شانگهای، سومین بازار بزرگ بورس در آسیا، از نظر ارزش بازاری به حساب می آید، در معاملات امروز بیش از سه درصد کاهش یافت.

همچنین دیروز پس از این که رئیس‌جمهور ترامپ، در مورد تعرفه‌های بیشتر بر واردات چینی هشدار داد، سهام اروپایی افت کردند. هرچند میزان سقوط بازارها با سود سهامی که حالت دفاعی به خود گرفتند (مثل سهام بخش خدمات)، محدود شد.

اما با افت نگرانی‌ سرمایه‌گذاران از بالا گرفتن جنگ تجاری بین چین و آمریکا و تمرکز آنها بر فصل اعلام درآمدها، داو و اس‌اندپی۵۰۰ برای سومین روز متوالی به سوددهی رسیدند.در پایان معاملات روز پنج‌شنبه به وقت آمریکا  (بامداد جمعه به وقت تهران)، با افت نگرانی‌های سرمایه‌گذاران از بالا گرفتن جنگ تجاری بین چین و آمریکا و تمرکز آنها بر فصل اعلام درآمدها، داو و اس‌اندپی۵۰۰ برای سومین روز متوالی سوددهی داشتند که این بلندترین توالی سوددهی در حدود یک ماه اخیر است.

واکنش ها

مقامات نفت و گاز آمریکا اعلام کردند: افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومنیوم کاهش شدید اشتغالزایی در بخش انرژی و افزایش هزینه اجرای طرح ها را در پی خواهد داشت .

*وزیر امور خارجه کانادا هم گفت: در صورت اجرای این تصمیم ، اتاوا به طور متناسب به این اقدام پاسخ خواهد داد.

* در حالیکه نماینده ارشد تجاری چین در آمریکا  بسر می برد ، پکن اعلام کرد : به اقدام واشنگتن پاسخ می دهد.

* رئیس کمیسیون اروپا نیز تصمیم رئیس جمهور آمریکا را «مداخله وقیحانه» با هدف حفاظت از صنایع آمریکا  توصیف کرد . کلود یونکر افزود : در حالی که هزاران شغل در اروپا به خطر افتاده ساکت نخواهیم نشست و اتحادیه اروپا به اقدام آمریکا پاسخ خواهد داد.

* اکسل اگرت (Axel Eggert) رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فولاد اروپا نیز گفت : صادرات سالانه این اتحادیه به آمریکا پنج میلیون تن است که در صورت اجرای تصمیم ترامپ ظرف یک روز به شدت کاهش خواهد یافت.