به گزارش اکونا پرس،

محمد کفاش پنجه شاهی در گفتگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: چنانچه به بازاری چون مبل نگاه کنید! می بینید این محصول در مناطقی همچون دلاوران، یافت آباد و چند جای دیگر عرضه می شود. این عرضه ها متمرکز نیستند و نمی توان قیمت مشخصی برای این کالا در نظر گرفت و در واقع  بازار های سنتی ساز و کار مشخصی برای قیمت گذاری ندارند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: ما در بازاری با ساز و کار مشخص شاهد قیمت گذاری منطقی و عادلانه کالا خواهیم بود. البته عرضه بسیاری از کالاها در بازاری مدرن ضروری نیست اما در خصوص عرضه کالاهای استراتژیک یا محصولات کشاورزی در بازاری همچون بورس کالا موضوع متفاوت است.

مدیرعامل شرکت کارگزاری خبرگان سهام  افزود: بورس کالا می تواند علاوه بر کشف بهترین قیمت ممکن در عرضه ها، مبنای قیمت گذاری یکسان آن محصول در سراسر کشور باشد و قیمت گذاری های کاذب را از بین ببرد.

وی وجود شفافیت را حسن دیگر معاملات در بورس کالا عنوان کرد افزود: به جرات می توان گفت تنها در بورس است که زمینه شفافیت فراهم است و اتفاقا همین شفافیت دلیلی است تا عرضه محصولات در بورس کالا همواره با مقاومت هایی همراه شود.

محمد کفاش پنجه شاهی با تاکید بر ضرورت توسعه ابزار ها در بورس کالا، یادآور شد: ابزارها زمینه مانور فروشنده و خریدار را بالا می برد و دست آنها را برای ایجاد شرایط مطلوب معامله بازمی گذارد. همچنین به نهاد مسئول یعنی بورس کالا نیز کمک می کند تا با در نظرگیری شرایط مورد نظر طرفین ابزارهای خود را برای استفاده دیگر متقاضیان نیز ارتقا دهد.

این کارشناس بورسی ابزارهای معاملاتی بورس کالا را مزیت دیگر این نهاد دانست و گفت: در این بازار خریدار و فروشنده بدون رویارویی یا پذیرش تعهدات تحویل کالا و ... می توانند با هر میزان سرمایه انواع اوراق مانند سلف و غیره را خریداری کنند و فروشنده و خریدار از مزایای این مشارکت بهره مند شوند.

وی با اشاره به وجود اطمینان در معاملات بورس کالا تصریح کرد: چنانچه معاملات بخواهد در بستری غیر از بورس کالا انجام شود، یکی از مهمترین دغدغه های طرفین، اعتبارسنجی برای اجرای تعهدات مالی و کالایی خواهد بود. اما زمانی که خریدار و فروشنده در بستر بورس کالا تصمیم به معامله می گیرند، مساله اعتبارسنجی و اخذ تضامین لازم از قبل توسط این نهاد حل شده است.

ظرفیت های بورس کالا شناخته شده نیست

محمد کفاش پنجه شاهی با تاکید بر ضرورت نقش آفرینی بیشتر این بازار در اقتصاد کشور گفت: یکی از دلایل اصلی ناشناخته بودن ظرفیت های بورس کالا برای جای دادن عمده معاملات کالایی کشور جوان بودن این نهاد و سابقه کم آن در انجام معاملات کالایی است.

مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام با اشاره به ساختار اقتصادی کشور تصریح کرد: برخی مقاومت ها در برابر شفافیت مانعی برای پیشرفت و توسعه چنین بازارهایی در اقتصاد کشور ما شده است.

وی دلایل مقاومت در برابر توسعه بازار شفاف و منسجمی چون بورس کالا را مسائلی همچون فرار مالیاتی دانست.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص برخی تصمیمات شتابزده و غیر کارشناسی مانند قیمت گذاری محصولات پتروشیمی و فلزی گفت: اعمال چنین تصمیمات و سیاست هایی می تواند تاثیر مستقیم بر کیفیت فعالیت بازار داشته باشد. تبعات کنترل مصنوعی بازار ها بارها در اقتصاد ایران تجربه شده و هیچ گاه اثرات مثبتی برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان نداشته است.

وی اجرای چنین تصمیماتی را زمینه ساز بروز مشکلات و سودجویی ها دانست و تصریح کرد: در شرایط فعلی نگاه برخی دستگاه ها به رکنی مانند بورس کالا نگاه درستی نیست و به جای در نظر گرفتن این بازار به عنوان یک پایه تقویت کننده، آن را به چشم رقیب می نگرند.

محمد کفاش پنجه شاهی این مساله را عامل اصلی مقاومت در برابر توسعه و تعمیق بورس کالا عنوان کرد و یادآور شد: تغییر نگاه و ثبات در تصمیم گیری های کلان می تواند بازاری همچون بورس کالا را در مسیر افزایش سهم معاملات کالایی در کشور و چه بسا در جهان قرار دهد؛ چرا که کشور ما به لحاظ عرضه بسیاری از کامودیتی ها سرآمد است و می توان به ایجاد یک بورس کالای قوی در منطقه و جهان اندیشید.