به گزارش اکونا پرس،

به گزارش خبرنگار شاتا، وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین کریمی تبار، امام جمعه و نماینده ولی فقیه در ایلام، گفت: رهبر معظم انقلاب امسال را سال رونق تولید نام گذاری کردند. سال گذشته هم حمایت از کالای ایرانی نام گذاری شده بود که هر دو در یک راستا است.

وی افزود: استان ایلام موقعیت صادراتی خوبی دارد. در سال 98 چند برنامه را به جد لحاظ کردیم که راهبردهای اساسی وزارت صنعت، معدن و تجارت و دولت است. 
وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص برنامه های سال 98 گفت: امسال افزایش تولید داخل، معادن، صادرات، فناوری و اصلاح سیستم نظام توزیع را دنبال می کنیم.
رحمانی تصریح کرد: در خصوص افزایش صادرات در چند ماه اخیر هم رییس جمهور کشور عراق به ایران سفر کرد و هم آقای روحانی به کشور عراق سفر کردند. در ماه های گذشته دو بار میزبان وزرای صنعت و تجارت کشور عراق بودیم و در کشور عراق هم مذاکراتی داشتیم. 
وی با بیان اینکه سال گذشته از نظر صادرات غیر نفتی رتبه اول را در کشور عراق داشتیم، تصریح کرد: 5 سال گذشته ترکیه 25 درصد و ایران 14 درصد صادرات به کشور عراق داشته است، اما سال گذشته صادرات ایران به عراق حدود 30 درصد و ترکیه به 29 درصد رسید که ارزش صادرات ایران به عراق 12 میلیارد دلاری شد. 
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در مذاکرات اخیر صادرات 20 میلیارد دلاری به عراق را برنامه ریزی و هدف گذاری کردیم. آقای رییس جمهور و نخست وزیر کشور عراق هم در نشست خبری این مطلب را تایید و اعلام کردند که تا سال 1400 باید به این دستاورد برسیم. یکی از راهکارهای رونق تولید صادرات است که می تواند واحدهای ما را فعال کند. در این مسیر استان ایلام می تواند از این ظرفیت به خوبی استفاده کند. 
رحمانی با تاکید بر اینکه در شرایط جدید تصمیم داریم از ظرفیت مردم استان ها استفاده کنیم، افزود: ما باید زیر ساخت های لازم صادراتی را تامین کنیم. استان هایی مثل ایلام، خوزستان و کرمانشاه می توانند از این ظرفیت به خوبی استفاده کنند. این استان پتانسیل خوبی در این زمینه دارد و انتظار داریم در این مسیر ما را همراهی کنید. 
وی با بیان اینکه پتروشیمی استان ایلام به زودی افتتاح می شود، گفت: پروژه های بسیاری در این استان آماده افتتاح داریم که حداقل برای 5 هزار نفر امکان اشتغال دارند. البته تمام این امکانات و ظرفیت ها نیازمند حمایت است. 
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه امسال باید از تولید داخل حمایت کنیم، گفت: باید ساخت تجهیزات نفتی را جدی بگیریم. این استان در صادرات و کشاورزی پتانسیل خوبی دارد. دولت در خصوص کشاورزی سرمایه گذاری خوبی در استان ایلام انجام داده است. همچنین باید برای صنایع تبدیلی برنامه داشته باشیم. 
رحمانی عنوان کرد: امسال راه حل نجات ما رونق تولید در صنعت، کشاورزی، معدن و ... است. امیدوارم در این سفر و با جمع بندی هایی که آقای استاندار با مشورت همه انجام می دهند، بتوانیم برنامه ها را پیش ببریم.