به گزارش اکونا پرس،

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در سالروز تأسیس بنیاد مسکن با بیان اینکه رشد مسکن در سال گذشته 6 درصد بود، اظهار کرد: طبق برآورد این رشد در سال 97 روند افزایشی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه بزرگ مقیاس نخواهیم داشت، افزود: مردم باید خودشان زمینه ارتقا و افزایش کیفیت زندگی را فراهم کنند.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسودهباید توسط خود مردم احداث شود و دولت در این زمینه نباید دخالتی داشته باشد.

آخوندی، افزود: به دلیل آنکه واحدهای فرسوده دارای تولیت هستند، دولت باید در بحث خدمات اجتماعی و زیربنایی این واحدها دخالت کند در نتیجه میزان دخالت دولت به جای ساخت این است که امکان خدمات زیربنایی را فراهم کند.

وی تأکید کرد: دولت نباید در احداث واحدی دخالت کند، زیرا بر اساس اجرای اصل 44 زمانی که مردم می‌توانند در کاری فعالیت کنند، دولت حق دخالت ندارد.

وزیر راه و شهرسازی، یادآور شد: دولت باید تسهیلات ارزان قیمت در اختیار مردم قرار دهد تا قدرت خرید و ساخت افزایش یابد.

وی با بیان اینکه دخالت در ساخت با اجرای سیاست‌های اصل 44 مغایرت دارد، گفت: ده‌ها بار توسط دولت دخالت در ساخت و ساز صورت گرفت و نتیجه آن جز شکست هیچ چیز نبود، در نتیجه باید برای تک تک شهرها به جای ایجاد شهرهای جدید به دنبال استفاده از ظرفیت آنها باشیم.

آخوندی با بیان اینکه حفظ تعلقات در محله‌های قدیمی بسیار بالاتر از مناطق دور از شهرها و بیابان‌هاست، گفت: در اکثر شهرها محله‌های قدیمی در حال بازسازی و بهسازی هستند.

اعطای تسهیلات ارزان قیمت برای افزایش قدرت خرید مردم

وی به روش دوم نوسازی در بافت‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: برای افزایش قدرت خرید مردم صندوق پس اندازی مسکن راه‌اندازی شد تا مردم بتوانند از تسهیلات ارزان قیمت استفاده کنند.

وی تأکید کرد: تاکنون 2 سیاست در ایران درباره تسهیلات انجام شده که یکی از آنها اعطای تسهیلات ارزان قیمت در قالب پروژه مسکن مهر است.