همان­طور که عنوان شد برای راه ­اندازی استارتاپ ­های فناورانه (Tech Startups)، کارآفرینان نیازمند مطالعه و یادگیری اصول توسعه استارتاپ و یادگیری علوم مدیریتی نوین هستند. یکی از منابع مهم یادگیری در این زمینه کتاب­ها هستند. در دنیا کتاب­های بسیار مفیدی در این زمینه وجود دارد که توسط برخی کارآفرینان و اساتید نگاشته شده است. بسیاری از این کتاب­ها خوشبختانه در کشور ما نیر ترجمه شده است و نسخه چاپی یا الکترونیک آن موجود است.

کتاب­های استارتاپی مناسب ترجمه شده

از برخی از این کتاب­های ترجمه‌شده پرفروش می­توان به این کتاب­ها اشاره کرد: نوپای ناب، خلق مدل کسب‌وکار، تست مامان، کشش، اجرای ناب، نوپای خود را به دنیا بیاور، ۲۴ گام راه­انداری کسب‌وکار، باز‌انجام و ...

چندین کتاب خوب ترجمه شده و زبان اصلی دیگر هم هستند که با جستجوی ساده می­توانید به آن برسید. همه­ ی این کتاب­ها بسیار مفید بوده و خواندن آن­ها به همه کسانی که قصد راه ­اندازی و توسعه استارتاپی را دارند توصیه می­شود. اما مسئله­ ای که وجود دارد آن است که نویسندگان توانمند این کتاب­ها، رویکردی در نگارش داشته‌اند که متناسب با اکوسیستم استارتاپی بالغ کشور خودشان است که این رویکرد ممکن است در بسیاری از موارد با شرایط کنونی اکوسیستم­ ما هم­خوانی نداشته باشد. از این رو مفیدتر و بهتر آن است که حتماً کارآفرینان کتاب­های بومی را نیز مطالعه کنند که با توجه به اکوسیستم ایران و هماهنگ با آن نوشته شده است.

نخستین کتاب استارتاپ بومی                 

کتاب مدل­های استارتاپی در سال ۹۷ به عنوان نخستین کتاب استارتاپی بومی کشور توسط مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف منتشر شده است. آرمان صفایی مؤلف این کتاب می­گوید که تلاش داشته محتوایی کاملاً بومی و مناسب اکوسیستم استارتاپی کشور تولید کند که از دل مطالعات شخصی و تجربیات کارآفرینان استارتاپی ایرانی برخاسته است.

یکی از ویژگی­های باارزش این کتاب آن است که در آن برای هر مفهومی که عنوان شده، مثال­هایی از کسب‌وکارهای ایرانی علاوه بر کسب‌و‌کارهای مشهور بین­ المللی ارائه شده است. به عنوان مثال در بخش اول کتاب ۴۰ مدل کسب‌و‌کار کاربردی‌شده در ایران ارائه شده است و برای هرکدام حداقل یک مثال داخلی بیان شده است. همچنین با ۷ استارتاپ و سازمان ایرانی مصاحبه ­هایی انجام شده تا از تجربیات داخل خود برای نوآوری در مدل کسب‌و‌کار استارتاپ‌شان بگویند. مصاحبه با مدیران استارتاپ­ هایی مثل نت‌برگ، علی‌بابا، تپسی، ایوند، زرین‌پال و ... .

برای خرید این کتاب می­توانید به سایت مولف کتاب که در حوزه استارتاپ و آموزش مدل کسب‌وکار است و یا سایت مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف مراجعه کنید.  (armansafayi.com)