به گزارش اکونا پرس،

مهرداد بائوج لاهوتی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت درباره کاهش سفرهای خارجی ایرانی‌ها گفت: اینکه سفرهای خارجی ایرانی‌ها 25 درصدی نسبت به مشابه سال گذشته کاهش داشته، یک مزیت است و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باید ضمن استفاده از این فرصت تلاش کند چندین برابر میزان ارزی را که از کشور خارج می‌شود، وارد کند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی خواستار مخاطب‌یابی برای جذابیت‌های تاریخی و تفریحی ایران در میان گردشگران و توریست خارجی شد و افزود: کشور ما جزو کشورهای برتر دنیا در زمینه جاذبه‌های گردشگری است که باید به گردشگر خارجی معرفی شود؛ ضمن آنکه بسیاری از ایرانیانی که به کشورهای دیگر مسافرت می‌کنند، ایرانگردی را به اندازه کافی تجربه نکرده‌اند و جذابیت‌های کشور را ندیده‌اند.

وی ادامه داد: پیش از این به دلیل پایین بودن قیمت ارز، سفرهای غیرضرور زیادی انجام می‌شد؛ از مأموریت‌های خارجی هیئت‌های دولتی گرفته تا ایرانی‌هایی که مرتبا به آنتالیا و استانبول می‌رفتند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس تصریح کرد: مثلا در مورد مأموریت‌های خارجی هیئت‌های ایرانی به کشورهای دیگر می‌توانست با ترکیب کوچکتر انجام شود ولی به دلیل آنکه قیمت ارز ارزان بود، به آن توجهی نمی‌شد ولی اکنون که قیمت ارز بالا رفته، این سفرها با مدیریت بیشتر و بهتری انجام می‌شود.

لاهوتی تاکید کرد: کاهش 25 درصدی سفرهای خارجی ایرانی‌ها به معنای آن نیست که ایرانی‌ها سفر نمی‌کنند یا نشانه فقر و تنگدستی آنها نیست بلکه خانواده‌ها، سفرهای غیرضرور خود را حذف کرده‌اند که در این شرایط اقتصادی می‌تواند پیام مثبتی باشد.

عضو فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی و مناطق آزاد مجلس گفت: یک زمان که دلار ارزان بود، یک جماعتی از هر خانواده راه می‌افتند و به استانبول برای خرید می‌رفتند و هرکدام مقادیر زیادی وسیله و لوازمی که در کشور بود، از آنجا خریداری می‌کردند ولی اکنون خانواده‌ها بر اساس شرایط جدید اقتصادی خود درباره نوع و نحوه سفرها تصمیم‌گیری می‌کنند؛ ضمن آنکه سفر هیئت‌های دولتی نیز کمتر و محدودتر شده است.