به گزارش اکونا پرس،

محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تا آخر هفته، گفت: اگر طبق همان پیشنهاداتی که ما در کمیسون اقتصادی به مجلس ارائه کردیم این تخصیص ارز به نحوی کم شود که مابه‌التفات آن به مردم اختصاص یابد، قطعا اقدام خوشایندی خواهد بود.

وی ادامه داد: زیرا در حال حاضر این مابه‌التفاوت نرخ ارز در قیمت کالا‌ها برای مردم ملموس نیست، اگرچه ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی اختصاص می‌یابد اما هزینه‌ای که مردم برای آن کالا‌ها پرداخت می‌کنند با دلار بیشتر از ۱۰ هزار تومان است؛ بنابراین این موضوع تا به حال آثار ملموسی نداشته و مردم همچنان در حال ضرر کردن هستند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تشریح کرد: اگرچه دولت و مجلس ارز ارزان قیمت به کالاهای اساسی اختصاص می‌دهند اما مردم همچنان هزینه های بالایی برای آن کالاها پرداخت می‌کنند پس اگر این ارز قطع شود و مابه التفاوت آن که رقمی در حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سال است، از طریق کارت اعتباری به خود مردم اختصاص داده شود قطعا به عدالت نزدیک‌تر است زیرا هم جلوی اتلاف منابع ملی را گرفته خواهد شد و هم به تولید کمک می‌کند.

پور ابراهیمی درباره اثرات مثبت  حذف  ارز ۴۲۰۰ تومانی در کالاها خاطر نشان کرد: البته این موضوع چند وجه خیلی خوب نیز دارد، اما اگر با حذف این ارز  شرایط اقتصادی تحت تاثیر قرار گرفته و وضعیت دچار تلاطم شود، طبیعتا آثار منفی ناشی از حذف آن حتی ممکن است به آثار سوء روانی هم منجر شود، چراکه قطعا به یک تقاضای کاذب و یک تورم کاذب دامن خواهد زد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: بحث ما این است که دولت یا نظارت دقیق بر تهیه و توزیع کالای اساسی با ارز ۴۲۰۰ داشته باشد تا مردم آن را ارزان خریده  و قیمت‌های کالاها متناسب با ارز ۴۲۰۰ تومانی باشد، یا اگر دولت نمی‌تواند دست کم ما به‌التفاوت آن را به مردم پرداخت کند، قیمت‌ها را بر اساس همان نرخ بازار تعیین شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پس ار حذف دلا ر ۴۲۰۰ تومانی ما به تفاوت آن به مردم تخصیص خواهد یافت؟ گفت: البته این پیشنهاد ماست ولی دولت باید در مورد آن تصمیم بگیرد.

پور ابراهیمی همچنین درباره کارساز بودن دلار ۴۲۰۰ تومانی تا به امروز در قیمت‌ها گفت: قیمت‌هایی که ما از مرکز آمار و بانک مرکزی و اطلاعات خرده فروشی می‌گیریم، بیانگر آن است که تقریبا تاثیر آن خیلی ناچیر بوده و در برخی از کالا‌ها موارد جزئی وجود دارد که تفاوت قیمت محسوس است، همچنین در برخی از کالا‌ها هم اصلا هیچ تاثیری نداشته و بین قیمت کالای تخصیص یافته با ارز ۴۲۰۰ تومانی و قیمتی که مردم آنها می‌خرند تفاوت معناداری وجود دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی خاطرنشان کرد: در مجموع ارزیابی ما این است که وضعیت مطلوب نبوده و منابع در حال به اتلاف رفتن است و یک مشت دلال، واسطه و سوداگردر میان سود می‌برند.