به گزارش اکونا پرس،

شهلا افشار  در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: همکاری وزارت جهاد کشاورزی در زمینه آشنایی کشاورزان با سازوکاربورس کالا با جدیت دنبال می‌شود به طوری که ما در مراحل مختلف با حضور هیات‌های مختلف در تک تک استان‌ها و سر ‌زمین‌های کشاورزی با کشاورزان صحبت کرده و آموزش‌های مختلف را در زمینه عرضه محصولات در بورس و مزایای این بازار ارایه می‌کنیم.

رئیس اداره معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: وزارت جهادکشاورزی به عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالااعتقاد ویژه‌ای دارد و به مرور شاهد عرضه انواع کالا‌ها در این بستر و آشنایی کشاورزان کل کشور با مزایای بورسی شدن محصولات خواهیم بود.

شهلا افشار با اعلان این موضوع که وزارت جهاد کشاورزی اعتقادی جدی به کارکرد بورس کالا دارد، افزود: هر یک از مزیت‌های بورس کالا می‌تواند یک مشکل ساختاری در بخش کشاورزی را پوشش دهد. در وهله نخست که شفافیت قیمت و معاملات بر بازار محصولات کشاورزی با ورود کالا‌ها به بورس حاکم می‌شود. موضوع دیگر به کیفیت تولید برمی گردد به طوریکه کشاورز به کمک سازوکار‌های موجود در این بستر معاملاتی و لزوم رعایت استاندارد‌های کیفی، تشویق به تولید محصول با کیفیت‌تر می‌شود.

افشار اظهار کرد: با توجه به وضعیت تامین منابع مالی و نقدینگی بخش کشاورزی که واقعا برای دولت مشکل آفرین است، بورس کالا در حوزه تامین مالی بخش کشاورزی یک راهکار برای دولت به شمار می‌رود و به طور حتم در سال‌های آینده از ظرفیت‌های این بورس بیش از گذشته استفاده خواهد شد.

رییس اداره معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بورس می‌تواند همانند تجربه موفق زعفران در عرضه سایر محصولات کشاورزی از جمله زیره نیز موفق عمل کند، اظهار کرد: زمانی مدیران ارشد در وزارتخانه اعتقاد چندانی به بورس نداشتند و مطرح می‌کردند که کشاورز بورس را نمی‌شناسد، در نتیجه نمی‌پذیرد که پس از سال‌ها معامله سنتی محصولش را در بورس عرضه کند. همچنین عنوان می‌شد که در معاملات گواهی سپرده کالایی، کشاورز به هیچ عنوان برای عرضه محصولش در بورس هزینه انبارداری پرداخت نخواهد کرد، اما پس از اجرای طرح قیمت تضمینی جو و ذرت به همه اثبات شد که بورس کالا بهترین سازوکار برای مبادله کالاهاست.

افشار ادامه داد: در زمان تدوین دستورالعمل ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، همان مدیران پس از مشاهده و ارزیابی مزایا و کارکرد‌های این بازار، با حضور در استان‌ها از بورس دفاع تمام قد کردند و امروز وزارت جهاد کشاورزی اعتقاد ویژه‌ای به کارکرد‌های بورس کالا دارد.

وی تاکید کرد: با تلاش‌هایی که در این زمینه و برای شناسایی مزایای عرضه محصولات کشاورزی در بورس انجام شد و با توجه به اینکه دولت نقدینگی پایینی دارد، مسئولان و نیز کشاورزان به این نتایج رسیدند که با عرضه محصولات کشاورزی در بورس، شفافیت قیمتی ایجاد می‌شود، محصول کشاورز برندسازی شده و کشور‌های دیگر محصولات ایرانی را در دنیا می‌شناسند که به مرور و پس از گذار از شرایط خاص اقتصادی کشور شاهد بورسی شدن انواع محصولات کشاورزی خواهیم بود.

افشار به مشکلات اجرای خرید تضمینی و وصول مطالبات کشاورزان اشاره کرد و گفت: در قالب اجرای سیاست خرید تصمینی، مشاهده می‌کنیم که به دلیل مشکلات بودجه‌ای دولت، مطالبات کشاورزان با تاخیر پرداخت می‌شود این در حالی است که در بورس، کشاورزان می‌توانند تنها طی دو روز کاری عمده پول حاصل از فروش محصول خود را دریافت کنند.

رییس اداره معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: همین امر یک انگیزه تشویقی برای کشاورزان شده تا بورس را بیش از گذشته بشناسد و با مزایای آن آشنا شوند. از این رو، باید تلاش کنیم در خصوص معرفی هرچه بیشتر این پتانسیل‌ها و مزایای بورس بیشتر فرهنگ سازی شود.

وی با تاکید بر اینکه کشاورزان نیز طی سال‌های اخیر به بورس اعتماد کرده اند، گفت: در حال حاضر کشاورزان بگونه‌ای به بورس اعتماد دارند که حتی در سال گذشته که محصول ذرت در بورس عرضه شد، با وجود آنکه قیمت بازار از قیمت تضمینی خرید آن بالاتر بود، اما کشاورزان اصرار به عرضه محصول خود در بورس داشتند؛ چراکه علاوه بر دریافت سریع پولشان، به مزایای عرضه با این مکانیسم معاملاتی آشنایی پیدا کرده اند.

افشار در پایان گفت: پیش بینی می‌کنیم امسال رویداد‌های مثبت سال گذشته در خصوص محصول ذرت تکرار شده و در خصوص سایر محصولات از جمله زعفران و زیره موفقیت‌های خوبی در بورس حاصل شود.