به گزارش اکونا پرس،

به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار از اجرای تدریجی مصوبات جدید بازار پایه فرابورس خبر داد و گفت: اصلاحات بازار پایه به مرور زمان و همراه با اطلاع‌رسانی کامل اجرا می‌شود.

حسن امیری ضمن بیان مطلب فوق گفت: هنگام اجرای مصوبه جدید بازار پایه فرابورس، فعالان بازار دغدغه‌هایی را مطرح کردند و بنابراین نیاز به توقف اجرا و بررسی بیشتر این تصمیم احساس شد.

وی ادامه داد: موضوع بازنگری مصوبه بازار پایه فرابورس در شورای عالی بورس مطرح شد و این شورا نیز پس از بررسی موارد مطرح شده، جمع‌بندی خود را به هیات مدیره سازمان اعلام کرد و قبل از اتخاذ تصمیم نهایی در خصوص این دستورالعمل، اعضای شورای عالی بورس، فرابورس و کانون‌ها با فعالان بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران بازار پایه جلساتی را برگزار کردند و از آن‌ها کسب نظر شد. در نهایت شورای عالی بورس با جمع‌بندی نظرات مطرح‌شده تصمیمات کلی را در این خصوص اتخاذ کرد و مقرر گردید هیات مدیره سازمان اصلاحات لازم را در دستورالعمل اعمال کند.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه همه نظرات و پیشنهاد‌های مطرح‌شده، بررسی شد، افزود: پس از جمع‌بندی و پاسخ به دغدغه‌های موجود، دستورالعمل جدید بازار پایه بازنگری و تدوین شد و هفته آینده برای اجرا به فرابورس ابلاغ می‌شود و البته این مصوبه به شکل تدریجی و با اطلاع‌رسانی کامل عملیاتی می‌شود.

مصوبه مورد تائید کمیته فقهی بود

امیری خاطرنشان کرد: بحث نوسان یک ریال و شبهات شرعی عمده‌ترین نکاتی بود که بررسی مجدد شد و از نظر کمیته فقهی سازمان نیز اجرای آن ایراد یا اشکال شرعی نداشت. با این حال از آنجا که نوسان یک ریال و لزوم بازنگری این دامنه دغدغه فعالین بازار بود، شورای عالی بورس و هیات مدیره سازمان به این جمع‌بندی رسیدند که در سه بازار زرد و نارنجی و قرمز دامنه نوسان ۳درصدی، ۲درصدی و یک درصدی تعریف شود و در هر یک از این بازارها، دامنه نوسان از یک مرحله حراج تا حراج بعدی عملیاتی شود.

وی ادامه داد: در پیشنهاد قبلی تعداد حراج‌ها در بازارهای مختلف متفاوت بود؛ از جمله اینکه در تابلوی قرمز صرفا یک بار در ماه حراج برگزار می‌شد اما پس از بازنگری این فاصله زمانی کاهش پیدا کرد و قرار است حداقل هفته‌ای یک آکشن در این سه بازار تعریف شود و ضمن این‌که فرابورس نیز می‌تواند پیشنهاد بیش از یک حراج را با توجه به وضعیت بازارها ارائه کند.

 

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: مقرر شد که اصلاحات بازار پایه به تدریج انجام شود و حذف مظنه‌ها نیز به یک‌باره اجرایی نشود. بنابراین حذف مظنه‌ها در این مرحله از اصلاحات بازار پایه اتفاق نمی‌افتد و در مراحل بعدی اجرایی می‌شود.

امیری در خصوص زمان‌بندی اجرای مقررات جدید بازار پایه و نحوه عملیاتی شدن آن نیز گفت: هفته آینده این موضوع به فرابورس ابلاغ می‌شود و پس از یک فرجه زمانی ۱۰ تا ۱۵ روزه گام اول اجرای آن برداشته خواهد شد.

وی افزود: در این فرصت فرابورس زیرساخت‌های لازم را جهت تنظیم سیستم‌های معاملاتی تدارک خواهد دید تا زمینه‌های اجرای این مصوبه فراهم شود. ضمن این‌که مساله زمان‌بندی اجرای دستورالعمل حتما از طرف فرابورس اعلام می‌شود تا اگر کسی فرصت ورود به این بازار یا فرصت خروج از این بازار را خواست این فرصت مهیا باشد.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار یادآور شد: حذف مظنه‌های قیمتی به صورت دوره‌ای خواهد بود و در ۶ ماه اول عملیانی نخواهد شد. همچنین دامنه نوسان دیگر یک ریالی نخواهد بود و از یک تا سه درصد به تفکیک بازارها دامنه نوسان خواهیم داشت.