به گزارش اکونا پرس،
حمید زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: موافقت‌نامه تجاری اوراسیا فرصتی مناسب برای افزایش تفاهم بین ایران و این اتحادیه است؛ امروز ما در شرایطی خاص قرار داریم و نیاز جدی به افزایش روابط در این حوزه وجود دارد.

او گفت: روابط ما با کشورهای این اتحادیه باید گسترش پیدا کند و این روند تا ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت. امروز فرصتی مناسبی وجود آمده است و یک ماه از اجرایی شدن موافقت‌نامه می‌گذرد.

زادبوم بیان کرد:  ۳ سال زمان نیاز است تا زیرساخت‌های لازم برای توسعه اتحادیه اوراسیا فراهم شود. تعرفه‌ها باید کاهش پیدا کند و حتی صفر شود. در توسعه روابط علاوه بر کاهش تعرفه‌ها باید زمینه‌های مناسبی برای تجارت فراهم شود.

حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بعد جلسات و پی‌گیری‌های طولانی موافقتنامه ایران و اوراسیا اجرایی شده و نیاز به ایجاد زیرساخت مناسب دارد؛ در شرایط فعلی زمان بسیار با اهمیت است پس بخش خصوصی را در یک فراخوان عمومی دعوت کردیم تا در این همایش حضور داشته باشند همچنین کمیته‌ای با مسئولیت مذاکره در اجرای این موافقت نامه تشکیل شد و امروز اولین جلسه ان تشکیل خواهد بود.

او با تاکید بر اهمیت حفظ عملکرد مناسب در سال اول فعالیت در اوراسیا، گفت: با عبور از سال اول تفاهمنامه مذاکرات برای تجارت ازاد و صفر شده تعرفه‌ها آغاز خواهد شد.

زادبوم ادامه داد: نیازی نیست تعرفه تمامی کالا ها صفر شود اما بیش از ۹۵ درصد صفر خواهد شد که طی فرایندی ۳ تا ۵ ساله به سمت صفر شدن حرکت خواهد کرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اهمیت مشارکت بخش خصوصی و دولتی گفت: مداکرات از سال اینده اغاز خواهد شد؛ زیر ساخت‌های لازم از جمله حمل و نقل، نظام بانکی و عیره باید بهبود پیدا کند و این فرصتی مناسب هم برای ایران و هم برای اوراسیا است؛ موقعیت استراتژیک ایران برای دستیابی به کشور‌های مختلف می‌تواند فواید بسیاری برای این کشور‌ها داشته باشد.

او درباره احتمال واردات خودرو از کشورهایی مثل روسیه بیان کرد: در زمینه تولید و تبادل فناوری امکان همکاری وجود دارد اما واردات خودرو ممنوع است و به سمت واردات خودرو حرکت نخواهیم کرد. موضوع فعالیت رایزن‌ها در کشور‌های اوراسیا هم در حال پی‌گیری است؛ در ارمنستان رایزن داریم و تا پایان سال رایزن‌های ما در دو کشور مستقر خواهند شد.