به گزارش اکونا پرس،

 رضا رحمانی در نشست هم اندیشی رونق تولید که با حضور آیت الله مجتهد شبستری عضو مجلس خبرگان رهبری، کارآفرینان، تولیدکنندگان و اصناف در مجتمع فرهنگی بنیس برگزار شد، افزود: روزی که در مسئولیت وزارت مشغول به کار شدم تولید خودرو در کشور به هزار دستگاه هم نمی‌رسید که همان قدر هم ناقص بود و در پارکینگ‌ها می‌ماند، اما امروز با رشد تولید خودرو در کشور، ​ خودرو‌های در پارکینگ مانده به کمتر از ۱۰ هزار دستگاه رسیده است.
وی گفت: دشمن فکر می‌کرد تا پایان سال ۹۷ حتما کارخانجات و صنایع کشور تعطیل می‌شود و در این باره تحریم‌ها را هوشمندانه چیده بود ضمن این که شرکت‌هایی مانند ال جی و سامسونگ تولید و عرضه محصول در ایران را متوقف کرده بودند و خودروسازان پژو و رنو از ایران رفته بودند که موجب شده بود تعهدات چندصد هزار نفری در حوزه خودرو داشته باشیم بدون این که هیچ خودرویی وجود داشته باشد.
رحمانی افزود: در آن زمان یک میلیون و صد هزار نفر خودرو خرید کرده بودند که نه پولش بود و نه خودرویی وجود داشت و هر روز برای خودرو تجمع بود البته آن زمان نگفتیم، زیرا نباید امید مردم را قطع می‌کردیم، اما امروز با داخلی سازی قطعات تعهدات را انجام دادیم.
وی ادامه داد: در بحبوحه شدت گرفتن تحریم‌ها در محصولات رب گوجه فرنگی، لاستیک خودرو‌های سنگین و گوشی تلفن همراه مشکل داشتیم که برای هر کدام برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت طراحی کردیم که موجب شد روند تولید و تثبیت شود و سپس افزایش یابد طوری که در هشت ماهه امسال تولید بیش از دوسوم از کالا‌های اصلی و منتخب ما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با افزایش، مواجه شده است.
وزیر صنعت گفت: به طور نمونه در فولاد ۶/۵ درصد، محصولات فولادی ۹ درصد، صنایع غذایی ۱۵ درصد، داروی انسانی ۳۰ درصد، کاشی و سرامیک ۶ و نیم درصد، سیمان ۵ و نیم درصد و روغن نباتی ۷ درصد افزایش تولید در مدت زمان یاد شده داشتیم.
وی با بیان این که اگر وضع تولید مناسب باشد امکان کنترل بازار وجود دارد افزود: از ابتدای امسال تاکنون قیمت بیشتر محصولات تا قبل از تصمیم جدید دولت درباره مدیریت مصرف سوخت، کاهشی بود، زیرا تولید از روند بهتری برخوردار شده و وضع واردات هم تسهیل شده بود.
رحمانی گفت: امسال واردات کالا‌های مصرفی در حالی بیش از ۳۰ درصد کاهش یافت که واردات مواد اولیه و کالا‌های اساسی بیش از سال قبل انجام شد تا خیال ما و مردم راحت باشد.
وی افزود: عده‌ای همان طور که برای توقف تولید فشار می‌آوردند، سعی کردند تا مردم درباره کالا احساس کمبود کنند، اما هیچ کمبودی وجود نداشت و ندارد.
وزیر صمت گفت: همین موضوع کیک‌های آلوده را که در نظر بگیرید سعی کردند برای بیش از ۱۰ نشان خوب تجاری ما مشکل ایجاد کنند، زیرا در این صنایع، وضع ما خوب و مناسب بود بنابراین به هر نحوی می‌خواستند خللی در کار ایجاد کنند.
رحمانی افزود: بیش از ۶ هزار واحد صنعتی مشکل دار در کشور رصد کردیم که برخی از آن‌ها تعطیل بوده است، اما مشاهده کردیم که برخی از این واحد‌های تعطیل قابل احیاست بنابراین ترتیباتی اتخاذ کردیم که این واحد‌ها فعال شوند که در این باره تا دو هفته آینده برخی واحد‌ها در اصفهان فعالیت خود را از سرخواهند گرفت.
وی ادامه داد: ما در صنعت فولاد تقریبا خودکفائیم، اما دشمن هفته قبل الکترود گرافیتی فولاد را هم تحریم کرد اگر چه برای تامین آن مشکلی نداریم، اما با برنامه ریزی‌های انجام شده تا پایان سال، کارخانه الکترود گرافیتی فولاد را در کشور راه اندازی خواهیم کرد.
رحمانی بااشاره به مشکلات موجود در تولید چادر مشکی گفت: ۹۰ درصد از چادرمشکی کشور هم اکنون وارداتی است که با برنامه ریزی‌های انجام شده توانستیم ۸ طرح را تعریف کنیم که نخستین طرح تا چند ماه دیگر افتتاح می‌شود و می‌تواند ۳۰ درصد از نیاز کشور را تامین کند البته تا سه سال آینده که بقیه این طرح‌ها تکمیل شود به صادرکننده چادر مشکی تبدیل می‌شویم.
وی با بیان این که تا سال گذشته ۷۰ درصد از لاستیک مورد نیاز کشور وارداتی بود گفت: در این باره ۵ طرح را در ۵ استان طراحی کردیم که یکی از این طرح‌ها تا قبل از پایان سال در اردبیل افتتاح می‌شود که خودکفایی کشور را از ۳۰ درصد به ۵۵ درصد افزایش خواهد داد البته ۴ طرح دیگر نیز ۱۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با بهره برداری از آن‌ها تا سه سال آینده، در حوزه لاستیک خودکفا خواهیم شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: ما سه کار را هم زمان آغاز کردیم یعنی هم تولید را در دستور کار داشتیم، هم واردات را ساماندهی کردیم و هم سامانه‌های ما در حال تکمیل است، سامانه جامع تجارت را راه اندازی کردیم و زیر مجموعه آن سامانه جامع انبار‌ها را فعال کردیم و هم اکنون در آن اطلاعات ۵۳۸ هزار انبار ثبت شده است یعنی اکنون اطلاعات کل لاستیک کشور وارد سامانه شده طوری که می‌توانیم بگوییم در کشور در لحظه چقدر لاستیک داریم و در کجا موجود است.
رحمانی افزود: بعد از تصمیم دولت درباره بنزین، بازرسی‌ها از بازار را چند برابر کردیم از ظرفیت بسیج اصناف استفاده کردیم و اتحادیه‌ها پای کار آمدند ضمن این که از اصلاح فرآیند‌ها نیز غافل نشدیم در این باره با اقدامات انجام شده برای ۱۰ قلم کالای عمده، دلالی، رانت و امکان سوء استفاده تا حد زیادی کاهش یافت که این نوعی مبارزه واقعی بافساد است.
وی اضافه کرد: سال گذشته تقاضا برای پتروشیمی چند برابر افزایش یافته بود، اما با همین اصلاح فرآیندها، امسال تقاضا به یک چهارم رسیده که نشان می‌دهد دلالان از صف متقاضیان واقعی حذف شده اند.
وزیر صنعت همچنین گفت: پیش بینی ما این است سال ۹۹ وضع بهتر می‌شود ضمن این که بانک جهانی هم گزارش کرده که رشد اقتصادی کشور در سال ۲۰۲۰، مثبت و سال بعد از آن مثبت ۲ و نیم درصد می‌شود.