به گزارش اکونا پرس،

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هرگونه اظهار نظردرباره علت سانحه هوایی هواپیمای اوکراینی قبل از استخراج اطلاعات جعبه سیاه این هواپیما را غیر کارشناسی خواند و گفت: برای ما محرز است که موشکی به این هواپیما اصابت نکرده است.
آقای علی عابدزاده در جلسه ویژه بررسی علل سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی و در واکنش به ادعای سیاستمداران آمریکایی و کانادایی در خصوص علت این سانحه هوایی، تصریح کرد: ما به ساختار‌های تخصصی کانادا و آمریکا در رسیدگی به سوانح هوایی اعتماد داریم، اما چنانچه سیاستمداران این دو کشور گزارشی از طرف سازمان‌های رسیدگی به اینگونه سوانح در دست دارند، موظف هستند که برای اطلاع جهانیان این اطلاعات را از طریق ایکائو (سازمان بین المللی هوانوردی غیر نظامی) به دنیا اعلام کنند، تا جهانیان بتوانند این اطلاعات را در پایگاه اطلاع رسانی این سازمان براحتی مشاهده کنند، چنانکه ایران نیز آخرین اطلاعات مربوط به سانحه را دیروز در پایگاه اطلاع رسانی بارگذاری کرده است.
وی افزود: سیاستمداران آمریکایی و کانادایی اگر واقعا اطمینان، جرات و جسارت دارند یافته‌های خود را اگر دارای پشتوانه علمی و فنی است و در ساختار انکس ۱۳ ایکائو جا دارد به دنیا نشان دهند، این موضوع بسیار مهمی است.
آقای عابدزاده گفت: اطلاعاتی که در جعبه سیاه و در خصوص پارامتر‌های پروازی و صحبت‌های خلبان وجود دارد، برای اعلام نظر سازمان هواپیمایی کشوری بسیار حیاتی است و اساساً به همین دلیل جعبه سیاه طراحی شده است و قابلیت ذخیره صد‌ها اطلاعات پروازی و آنالیز این اطلاعات را دارد.
وی تاکید کرد: هر گونه اظهار نظر در خصوص اینکه چه اتفاقی در این سانحه رخ داده است، قبل از استخراج اطلاعات از جعبه سیاه این هواپیما کارشناسی نخواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: آنچه که برای ما محرز است اینکه می‌توانیم با اطمینان بگوییم که موشکی به این هواپیما اصابت نکرده است.
آقای عابدزاده گفت: بیش از یک و نیم دقیقه آتش در هواپیما شعله ور بوده و مختصات هواپیما حاکی از آن است که خلبان تصمیم به برگشت داشته است، اینکه خلبان نتوانسته با برج مراقبت تماس بگیرد، علت‌های زیادی می‌تواند داشته باشد چرا که خلبان در وهله اول باید هواپیما را نجات دهد.
وی یادآور شد: خلبان چند دقیقه بعد از تیک آف از فرودگاه با برج مراقبت تماس می‌گیرد و اجازه رفتن به بیست و شش هزار پایی را گرفته است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: اظهارنظر در زمان کنونی کار درستی نیست؛ بعد از خواندن جعبه سیاه اظهارنظر خواهد شد، ما توانایی خواندن جعبه سیاه را در شرایط عادی داریم و این یعنی تمام شرکت‌های هوایی ما همواره اطلاعات جعبه سیاه را برای بررسی عملکرد خلبان و هواپیما استخراج و تحلیل می‌کنند، اما با توجه به اینکه این هواپیما صدمه خورده است، امکان استخراج مستقیم اطلاعات از جعبه سیاه هواپیمای اکراینی کاری دشوار است.
وی افزود: استخراج اطلاعات از جعبه سیاه این هواپیما نیاز به نرم افزار و سخت افزار ویژه‌ای دارد که در کشور نیز موجود است، ولی چنانچه به دلیل شدت صدمه به جعبه سیاه نتوانیم استخراج اطلاعات را انجام دهیم قطعا از کشور‌های دیگر کمک خواهیم گرفت که روشی عادی است و در همه جای دنیا رخ می‌دهد.