به گزارش اکونا پرس،

حمید زادبوم با بیان این مطلب افزود: تحریم‌های ناجوانمردانه علیه کشورمان، به رغم مشکلات و سختی‌های فراوان، تبلور تبدیل تهدید به فرصت است و صادرات غیرنفتی به عنوان پیشران توسعه همه جانبه کشور در شرایط خطیر فعلی توانسته است نقش خود را به درستی ایفا کند.

وی اضافه کرد: توجه به ظرفیت های بالقوه اقتصادی کشورهای همسایه می‌تواند زمینه را جهت گسترش روابط تجاری جمهوری اسلامی ایران با آنها فراهم سازد.

زاد بوم ادامه داد: واردات ۱۱۶۰ میلیارد دلاری ۱۵ کشور همسایه و ظرفیت ۱۰۰ میلیارد دلاری جمهوری اسلامی ایران جهت صادرات به این کشورها بیانگر این نکته است که با طراحی و اجرای برنامه‌های ترویجی می توان انتظار داشت که صادرات ایران به این کشورها از ۲۴ میلیارد دلار کنونی به ۴۸ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ برسد.

زادبوم با بیان اینکه افزایش کمیت و کیفیت صادرات، حاصل تلاش جامعه صادرکنندگان کشور است، گفت: سازمان توسعه تجارت ایران در کنار سایر مجموعه ها از جمله نظام بانکی و در راس آنها بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وزارت امور اقتصادی و دارایی و واحدهای تابعه شامل گمرک و سازمان امور مالیاتی، کشتیرانی، وزارت راه و شهرسازی، صندوق ضمانت صادرات ایران و اتحادیه‌ها و تشکل‌ها و با استفاده از دیدگاه های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق تعاون ایران به عنوان نهاد تنظیم کننده در کنار صادرکنندگان قرار گرفته است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، انعقاد توافقنامه ترجیحی با اتحادیه اوراسیا را یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در حوزه تجارت خارجی دانست و افزود: در صورت برنامه‌ریزی لازم می توان بخش اعظم نیازمندی های کشورهای عضو را از طریق تولیدات صادرات گرا تامین کرد.
وی ادامه داد: وجود قوانین و مقررات واحد در اتحادیه اوراسیا، شرایط مناسبی را فراهم کرده است و لازم است اقدامات مناسبی در این خصوص انجام شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تدوین برنامه توسعه صادرات کالا به کشورهای هدف با عنوان نقشه راه کالا -کشور و همچنین ارائه برنامه‌های ترویجی در این خصوص از دیگر برنامه‌های سازمان توسعه تجارت ایران است که به عنوان یک فرایند، پیش روی سازمان توسعه تجارت ایران قرار گرفته است.

وی افزود: مثبت شدن تراز تجاری کشور و صادرات 31.9 میلیارد دلاری در نه ماهه منتهی به دی ماه ۹۸ حاصل تلاش و کوشش جامعه صادرکنندگان و برنامه‌ریزی همه مجموعه‌های دولتی و خصوصی است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: تلاش در جهت فعال کردن شورایعالی توسعه صادرات غیرنفتی و ضمانت اجرایی آن با اختیارات اصل ۱۳۸ قانون اساسی و همچنین تلاش در جهت ایجاد ستاد توسعه صادرات کشور با اختیارات اصل ۱۲۷ قانون اساسی در چند ماه اخیر، نگاه‌ها به سازمان و همچنین انتظارات از این مجموعه را بالا برده است.