علی ابراهیمی ، نماینده شازند در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با اکوناپرس با بیان این که وجود شغل، کار و درآمد لازمه همه جوامع بشری است و یک فرد در کنار داشتن یک درآمد کافی است که می تواند یک زندگی مناسب را برای خود رقم بزند، گفت:  جوامعی که با بیکاران کمتری روبرو هستند کشوری پویاتر و رفاه مردمانشان بیشتر است. گفته می شود کشورهایی که نرخ بیکاری در آن ها دو رقمی است بیشتر در معرض آسیب های اجتماعی و بحران هستند.

او همچنین با بیان این که نتیجه بیکاری می تواند فقر، طلاق، بزه های اجتماعی و در برخی مواقع آشوب و شورش باشد،افزود: با وضعیت بیکاری که در کشور است کاملا لازم و ضروری است که مسئولان بر جلوگیری از عواقب آن وارد عمل شوند.

ابراهیمی با تأکید بر این که برای ایجاد شغل، اعطای تسهیلات و صدور مجوزها لازم است، اما کافی نیست،ادامه داد: آنچه برای ایجاد شغل و کار لازم است بودن فضای کسب و کار مناسب و عرضه محصول و خدمات است. نتیجه یک کار و شغل، یا محصول تولیدی است و یا خدمت است. اگر این محصول تولیدی و خدمات خریدار نداشته باشد عملا موضوع شغل هم معنی پیدا نمی کند. پس ما باید به سمت پیدا کردن خریدار برویم تا بتوانیم بگوییم شغل ایجاد کردیم و اثر گذار بودیم.

این نماینده مجلس با اعتقاد بر این که هر چه روی به کیفیت بیاوریم بازار بیشتری را به دست می آوریم و به تبع آن شغل ها پایدارتر می شود، اظهار کرد: متاسفانه وارداتی که به کشور ما صورت می گیرد بیشتر از صادرات ما است و باید این فضا تغییر کند تا کسب و کار بهتر و رونق اقتصادی اتفاق بیافتد.

او در ادامه با اشاره به این که برای رونق اقتصادی نیاز است که دیپلماسی خارجی کشور جهت درستی را طی کند زیرا ورود سرمایه گذاران خارجی در این راستا تعریف می شود، افزود:  ما باید بازارهای خارجی که به کالاهای ما نیاز دارند را پیدا کنیم. بدون شک اگر در این موضوع موفق باشیم می توانیم تولید خود را افزایش دهیم و به تبع گسترش کار، افراد بیشتری را مشغول به کار کنیم. اساسی ترین موضوع در راه موفقیت در صادرات کالا به دیگر نقاط جهان، به نظارت بالا بر محصولات بر می گردد.

این نماینده مجلس با بیان این که باید کیفیت را افزایش داد و قیمت تمام شده کالا را به صرفه تولید کرد در این صورت است که می توانیم با کالاهای دیگر کشورها رقابت کنیم، گفت: امروز اشتغال زایی در تمام دولت ها به عنوان یک اصل مطرح است و اقتصاد کشور ما هم نیازمند آن است به سمت صادرات محوری حرکت کند که به واسطه فروش محصولاتش شغل هم برای مردمش ایجاد کند.

 

گفت و گو: بهناز لطفعلی زاده