به گزارش اکونا پرس،

مهدی میراشرفی، گفت: از دو هفته قبل و با تصمیم دولت، واردکنندگان کالا‌های اساسی که ارز آن‌ها تأمین نشده و کد رهگیری دریافت نکرده اند، اما کالایشان به مبادی ورودی و گمرکات رسیده باشد در صورتی که سایر اسناد و مدارک آن‌ها آماده باشد کالا‌های اساسی شان بدون کدرهگیری از گمرک ترخیص می‌شود.

رئیس کل گمرک ایران اضافه کرد: بخشنامه این تصمیم هم ناظر بر کالا‌هایی است که در گمرکات است و هم کالا‌هایی که وارد می‌شوند بنابراین درخصوص کالا‌های اساسی چنانچه وارد کننده مایل باشد بدون کد رهگیری بانک، کالایش ترخیص شود گمرک کالا را ترخیص می‌کند و معطل کد رهگیری بانک نمی‌ماند.

وی گفت: درخصوص کالا‌های غیراساسی که بیشتر مواد اولیه و ماشین آلات خط تولید است با آخرین تصمیمی که در دولت گرفته شد کالا‌هایی که تا ۲۰ تیر امسال قبض انبار ورود دارند باید بتوانند با ارز متقاضی و بدون نیاز به کدرهگیری ترخیص شوند که این موضوع درحال سیر مراحل قانونی است و هنوز عملیاتی نشده است امیدواریم در روز‌ها و هفته‌های آینده این موضوع نیز عملیاتی شود.

میراشرفی افزود: از آنجا که ترخیص کالا‌های غیراساسی مانند مواداولیه و ماشین آلات خط تولید بدون کد رهگیری اجرایی نشده همچنان با دپوی بیش از سه و نیم میلیون تن مواداولیه، واسط و ماشین آلات خط تولید در گمرکات و مبادی ورودی به ارزش بیش از ۶ میلیارد دلار مواجه هستیم که اگر مصوبه یاد شده در این باره هم اجرایی شود حجم قابل توجهی از این کالا‌ها ترخیص خواهد شد.

وی گفت: درخصوص قطعات خودرو با اختیاراتی که سرپرست وزارت صمت و رئیس کل گمرک داشتند این قطعات را بدون دریافت کد رهگیری ترخیص کردیم و در مورد دو خودروساز بزرگ اینکه در شرایط کنونی خودرو معطل قطعاتی باشد که به کشور وارد شده، اما کد رهگیری اخذ نکرده اند موضوعیت ندارد.

رئیس کل گمرک ایران درباره حقوق ورودی افزود: امسال حقوق ورودی نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه کاهش یافته است طوری که در ۵ ماهه نخست سال گذشته حقوق ورودی یا همان تعرفه مؤثر گمرک ۹ و ۶ دهم درصد بوده، اما امسال با کاهش یک و سه دهم درصدی در مقایسه با سال گذشته به ۸ و ۳ دهم درصد رسیده است.

میراشرفی اضافه کرد: همچنین در ۵ ماهه نخست امسال ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا وارد کشور شده که از این میزان ۱۰ میلیون تن یعنی برابر سال گذشته، کالای اساسی است ضمن اینکه در کالا‌هایی مانند ذرت در مقایسه با مدت مشابه قبل افزایش واردات هم داشته ایم.