به گزارش اکونا پرس،

به گفته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی از ساعت ۱۲ ظهر امروز (یکشنبه ۱۳مهر) جاماندگان وام ودیعه مسکن می‌توانند از طریق سامانه طرح اقدام ملی مسکن به آدرس https://tem.mrud.ir نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

بر این اساس آن دسته از متقاضیان طرح کمک ودیعه اجاره مسکن که موفق به ثبت نام نشده‌اند، می‌توانند از ساعت ۱۲ روز یکشنبه ۱۳۹۹/۰۷/۱۳ تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۱۳۹۹/۰۷/۳۰ جهت ثبت نام در این طرح با مراجعه به بخش تکمیل ثبت نام تسهیلات کمک ودیعه سامانه طرح اقدام ملی مسکن به آدرس https://tem.mrud.ir نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

متقاضیان برای دریافت این تسهیلات باید دارای عدم سابقه مالکیت مسکن باشند. همچنین همانطور که پیش از این و در دوره قبلی ثبت نام وام ودیعه مسکن اعلام شده بود دریافت این تسهیلات منوط به دارا بودن شرایط مندرج در ماده (۱) آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی از جمله «نداشتن سابقه مالکیت از سال ۱۳۸۴ به بعد»؛ تمامی متقاضیان و افراد تحت تکفل آن‌ها متعهد هستند که از تاریخ (۱۳۸۴/۱/۱)، فاقد مسکن و یا زمین مسکونی ملکی باشند؛ بنابراین چنانچه در هر زمان سابقه مالکیت ایشان محرز شود، از فرآیند پرداخت تسهیلات حذف شده و در صورت اخذ آن تسهیلات متعهد به جبران خسارت و استرداد تسهیلات دریافتی و جرایم مربوطه خواهند بود.

اعطای این تسهیلات در قالب دستورالعملی که بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی تهیه کرده، اجرایی می‌شود، این وام به اسم مستأجر پرداخت شده، اما به موجر داده می‌شود.

همچنین این تسهیلات در قالب سه مدل ۵۰، ۳۰ و ۱۵ میلیون تومانی پرداخت می‌شود و اقساط وام ۵۰ میلیون تومانی برای تهرانی ماهانه ۵۴۰ هزار تومان، اقساط وام ۳۰ میلیون تومانی برای شهر‌های بزرگ ماهانه ۳۲۵ هزار تومان و اقساط وام ۱۵ میلیون تومانی ماهانه برای سایر شهر‌ها ۱۶۰ هزار تومان است.

نرخ سود این تسهیلات ۱۳ درصد است و مستأجر تنها سود این وام را پرداخت می‌کند و اصل وام پایان سال به بانک برگشت داده می‌شود.

گفتنی است، منابع این تسهیلات محدود و ۲۰ هزار میلیارد تومان است، بر همین اساس دریافت کنندگان این تسهیلات اولویت‌بندی شده و حدود ۶۰۰ هزار نفر برای این تسهیلات در نظر گرفته شده است.

به گفته پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن، خانوار‌های تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، بازنشستگان و حقوق بگیران مشمول دریافت این وام می‌شوند.

مستأجران متقاضی دریافت وام ودیعه مسکن باید قرارداد ثبت شده در سامانه املاک و مستغلات را در اختیار داشته و کد رهگیری دریافت کرده باشند. همه مدارک نشان دهنده دارا بودن شرایط متقاضی، باید در این سامانه بارگذاری شود که شامل عدم دریافت تسهیلات مسکن از سال ۸۹ بوده و از هیچ یک از تسهیلات دولتی مسکن مانند خانه سازمانی استفاده نکرده باشند.

براساس این گزارش به دلیل هماهنگ نبودن بانک‌ها با وزارت راه وشهرسازی و متصل نبودن سامانه، در ابتدا روند پرداخت این تسهیلات بسیار کند بود به ویژه در هفته‌های ابتدایی که با پیگیری‌های صورت گرفته در حال حاضر سرعت پرداخت افزایش یافته است.

تاکنون ۱۳۸ هزار نفر تشکیل پرونده داده‌اند و از این تعداد ۴۰ هزار نفر وام ودیعه را دریافت کرده‌اند و قرار است به مرور روند پرداخت وام‌ها سرعت بیشتری بگیرد تا همه متقاضیان بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

از آنجایی که بسیاری از بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن همکاری لازم را به بهانه‌های مختلف انجام نمی‌دهند، همین موضوع باعث شد تا مهلت پرداخت این تسهیلات از پایان شهریور ماه تا پایان دی ماه تمدید شود.

در پایان امیدواریم همزمان با امکان ثبت نام مجدد تسهیلات وام ودیعه مسکن، تمهیدات لازم برای تسریع در پرداخت این تسهیلات از طریق بانک مرکزی و همچنین وزارت راه و شهرسازی صورت گیرد.