به گزارش اکونا پرس،

به گفته امیر ریاضی مدیرعامل گروه بهره برداری راتا مدیریت ایرانیان مراکز خرید شهر مشهد را به دو گروه مراکزخرید متعلق به زوار و گروه متعلق به مردم بومی مشهد تقسیم کرد و رونق مرکز خرید آرمان مشهد را متاثر از همجواری با حرم ­مطهر امام ­رضا (ع) عنوان کرد.

او ضمن تشکر از مدیر فعلی مرکز خرید آرمان مشهد از فرصت­های از دست ­رفته این مرکز خرید پس از وقوع بحران کرونا در کشور سخن گفت.

بنابر اظهارات او باتوجه به اینکه مرکزخرید آرمان یک مجموعه پرهزینه است، اما اجاره ­بهای دریافتی از کسبه این مرکز خرید برای دوماه به طور کامل و ماه ­های باقی مانده تا پایان سال 99 هم به میزان 50 درصد بخشیده شد. البته برخی مالکان نیز تنها درخواست پرداخت شارژ ماهیانه را از کسبه انتظار داشتند.

مدیرعامل گروه بهره­برداری راتا مدیریت ­ایرانیان با بیان اینکه الزامی برای حضور فضای FMCG در مراکزخرید وجود ندارد، اعلام کرد: بیماری کووید-19 انرژی مضاعفی را به صنعت FMCG تزریق کرد . این درحالیست که متاسفانه برندهای غذایی درحال کمرنگ شدن هستند وجای خود را به برندهایی می­دهند که آوازه چندانی ندارند.

او در ادامه برضرورت اداره یک مرکزخرید توسط مدیران و مشاوران کارآمد تاکید کرد و پیرامون  موضوع فروش­اینترنتی در مراکزخرید گفت: برای راه­اندازی فروش­اینترنتی در مراکزخرید باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

امیرریاضی در خاتمه این برنامه ضمن تاکید بر ضرورت حضور یک نماینده از صنف مراکزخرید برای انجام تصمیم گیری­ ها در ستاد مبارزه با بیماری کرونا، گفت: احتمال می­رود که در روزهای پایانی سال 99 بتوانیم شاهد شرایط بهتری نسبت به فرصت­های از دست رفته در نوروز 98 باشیم.

الزامی برای وجود فضای FMCG در مراکزخرید وجود ندارد. ضمن اینکه بیماری کووید-19 انرژی مضاعفی را به این صنعت تزریق کرد.

احسان محسنی­ نژاد مدیرعامل گروه ­بهره برداری پیلار و عضو هیئت­ مدیره مرکزخرید هروی­ سنتر از خلا حضور یک اتحادیه برای صنف مراکزخرید سخن گفت و اعلام کرد: ساعت کاری درنظر گرفته­ شده برای مراکز خرید بی­ تاثیر است و حتی بی­ قانونی نیز به بار خواهد آورد. (این گفت­ و ­گو مربوط به روزهای پایانی آبان ماه است)

او با بیان اینکه در ابتدا تصور می­شد که بحران کرونا کوتاه مدت بوده و فروش شب عید هم از بین نخواهد رفت، گفت: ما با معضل دیگری به نام مالکان روبرو هستیم. چراکه بسیاری از آنها به دلیل مشکلات مالی امکان بخشش اجاره ­بها برای چندماه را نداشتند.

بنابر اظهارات او واحدهای تجاری هروی­ سنتر که قرارداد خود را تمدید کردند؛ از تخفیف 75 روزه و واحدهایی که امکان تمدید قرارداد را نداشتند از 45 روز تخفیف بهره­ مند شدند. ضمن اینکه در این میان برخی از کسبه هیچ تخفیفی دریافت نکرده و برخی مشمول تخفیف 4 ماهه از سوی مالکان شدند.

به گفته احسان محسنی­ نژاد مجموعه هروی­ سنتر در اوایل امسال متاسفانه مجبور به تعدیل نیرو شد و علی­رغم پویشی که فروردین ماه امسال برای حمایت از کسبه صورت گرفت اما موضوع چند برابر شدن اجاره ­بها رقم خورد.

مدیرعامل گروه ­بهره ­برداری پیلار عنوان کرد: بسیاری از مراکزخرید احداث پردیس­ سینمایی را راه‌حل خروج از بحران می‌دانستند. درواقع تا پیش از وقوع بحران کرونا مراکزخریدی که خدمات محوربودند عملکرد موفقی داشتند اما پس از آن، این موفقیت برای مراکزخریدی که عمدتا فضای تجاری داشتند رقم خورد.

او با اذعان به اینکه زمان همراهی فروشگاه های ­زنجیره ای با مراکزخرید فرا رسیده است؛ پیرامون راه‌حل های خروج از بحران مراکز خرید گفت: مراکز خرید برای خروج از بحران باید تجاری‌محور شوند، البته که هراقدامی هم موقتی است؛ چراکه صنعت مراکزخرید با چالش مواجه شده است.

به اعتقاد او می‌توان از فرصت پیش‌آمده بهترین بهره را برد؛ چراکه امکان ایجاد تغییرات و همینطور بررسی مجدد انکرهای مجموعه‌تجاری فراهم است.

بنابر اظهارات عضو هیئت‌مدیره هروی‌سنتر: در صورتی که حمایتی از سوی دولت صورت نگیرد بحران بزرگ­تری پیش­روی ما قرار خواهد گرفت. ضمن اینکه فروش شب یلدای امسال نیز از بین رفتنی است.

در صورتی که حمایتی از سوی دولت صورت نگیرد بحران بزرگ­تری پیش­روی مراکزخرید قرار خواهد گرفت.     

حامد بی‌آزار مدیرعامل مرکزخرید معین‌مال متوسط نرخ پاخور مجموعه معین‌مال در بهمن ماه را روزانه 5500 نفرعنوان کرد و برضرورت تشکیل یک اتحادیه ویژه مراکزخرید برای پیشگیری از اتفاقات بیشتر تاکید کرد.

بنابر اظهارات او همچون دو میهمان دیگر، پروتکل های بهداشتی از همان ابتدا در این مجموعه نیز رعایت شده است به طوریکه از ابتدای ورود ویروس کرونا به کشور موضوع تب­ سنجی و پدالی شدن آسانسورها برای به حداقل رساندن میزان تماس با دست دراین مجموعه انجام گرفت.

از دیدگاه مدیرعامل مجموعه معین­ مال تعطیلی درنظر گرفته شده می­تواند فرصت خوبی برای جبران کمبودها در یک مرکزخرید باشد.

حامد بی ­آزار با بیان اینکه کسبه معین­مال نسبت به کسبه مراکزخریدی که سرانه فرهنگی و هنری بالایی داشتند آسیب کمتری دیده ­اند گفت: بررسی ­های ما نشان می­دهد افرادی که از فروشگاه ­زنجیره‌ای این مجموعه خرید می کنند در همان زمان به طبقات بالاتر مراجعه نمی­ کردند.

بنابر اظهارات مدیرعامل معین ­مال درحال حاضر باید همراهی بیشتری را با کسبه داشته باشیم. ضمن اینکه معین ­مال کلاس­هایی را هم برای آموزش فروش ­اینترنتی برگزار کرده است (البته با رعایت پروتکل­های بهداشتی) که این بار با استقبال بسیار خوبی از سوی کسبه واحدهای­تجاری مواجه شد.

تعطیلی درنظر گرفته شده می­تواند فرصت خوبی برای جبران کمبودها در یک مرکزخرید باشد.