به گزارش اکونا پرس،

این بررسی‌ها در حالی بیان می‌شود که بازار مصالح ساختمانی نیز از ابتدای سال جاری درگیر و دار نوسانات ارز قرارگرفته و انتظار می‌رود با رشد محسوسی روبرو شود. به‌هرحال به گفته کارشناسان بازار مصالح علی‌رغم رکود محسوس، دچار التهاب رشد نرخ تورم شده و تمامی مصالح پایه و اساسی ساخت‌وساز در سال 97 نسبت به سال 96 با رشد چنددرصدی روبرو خواهد شد.

تمام محصولات ساختمانی درگیر بازار ارز هستند

عضو هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی بابیان اینکه در حال حاضر بازار مصالح ساختمانی درگیر افت قیمت پول ملی و نوسانات ارز شده است، گفت: متأسفانه ارز بر تمام شقوق زندگی ما اثر گذاشته و همه‌چیز را گران‌تر کرده است.

جواد خوانساری، بابیان مطلب فوق گفت: بازار مصالح نیز مانند محصولات دیگر به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم از نوسانات ارز تأثیر می‌پذیرد؛ و به طور کلی قیمت مصالح از طریق اثر گذاری مستقیم ارز 50 تا 100 درصد و از طریق غیر مستقیم 5 تا 20 درصد گران تر خواهد شد.

وی با انتقاد از تحلیل‌های کارشناسی نادرست در خصوص تاثیر ارز بر مصالح ساختمانی تولید داخل گفت: بسیاری از تجهیزات مرتبط با تولید مصالح ساختمانی از کشورهای دیگر وارد شده و این دستگاه‌ها هرساله نیازمند تعمیر، نوسازی و بهسازی هستند که هزینه این موارد بر روی قیمت نهایی محصول تاثیر مستقیم می گذارد.

این فعال ساختمانی با اشاره به واردات متعدد تجهیزات ساختمانی گفت: به‌جز مصالح پایه مانند سیمان، گچ و ماسه، ساخت‌وساز نیازمند تجهیزات تأسیساتی، مکانیکی و الکترونیکی که کشور ما تنها مونتاژ کار این تجهیزات هستند بنابراین به‌وضوح می‌توان گفت مصالح ساختمانی به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم از بازار ارز تأثیر می‌پذیرد.

خوانساری همچنین گفت: تا زمانی که بازار ارز ثابت و ارزش ریال ما بهبود نداشته نمی‌توان چشم‌انداز مطلوبی برای این حوزه اقتصادی و مصرفی، متصور شد.

این فعال ساختمانی بابیان اینکه در طی سال های اخیر بودجه عمرانی و ارائه اوراق بهادار مدت‌دار به‌شدت جیره‌بندی شده است خاطرنشان کرد در حال حاضر کم‌وکاستی‌های هزینه دولت از بودجه عمرانی تأمین‌شده و ارائه اوراق بهادار به پیمانکاران و سازندگان به بدترین شکل انجام می‌گیرد.

خوانساری گفت: جدای از مشکلات گفته‌شده بازار مصالح علی‌رغم رکود بسیار محسوس، دچار التهاب قیمتی شده و تمامی مصالح پایه و اساسی ساخت‌وساز در سال 96 نسبت به سال 95 با رشد 15 تا 20 درصدی روبرو شده است.

عضو هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی با اشاره به اینکه پیش‌بینی آینده روشن برای مسکن مستلزم ارائه بودجه‌های عمرانی کلان است خاطرنشان کرد: در طی چند سال اخیر اقدامات مطلوبی برای فعال‌سازی بازار ساخت‌وساز انجام نگرفته است. به‌هرحال باید بدانیم تعداد محدود ساخت‌وساز در چند کوچه و پس‌کوچه بیانگر رشد و رونق ساخت‌وساز نیست. رونق ساخت‌وساز به دلیل رکود عمیق نیازمند پروژه‌های کلان و ملی با حضور بخش خصوصی و یا نیمه‌خصوصی است.

رقابت سخت فولادی‌ها در سال 97

در همین زمینه یک کارشناس بازار سازه‌های فولادی بابیان اینکه به خاطر افزایش قیمت دلار انتظار می‌رود که صنایع فولادی بازار صادراتی مناسب داشته باشند گفت: البته طبق آمارهای به‌دست‌آمده از اخبار بازار مسکن؛ افزایش نرخ دلار ساخت‌وساز داخلی را راکد کرده به همین دلیل مصرف میلگرد افت کرده است.

علیرضا بهبهانی بابیان مطلب فوق افزود: بررسی‌های صورت گرفته در وضعیت بین‌المللی بازار فولاد نشان می‌دهد که علی‌رغم کاهش 10 درصدی قیمت فولاد در سال گذشته، اکنون قیمت فولاد به دلیل افزایش تقاضا روند صعودی به خود گرفته است.

وی بابیان اینکه این افزایش قیمت انطباق خوبی با رکود ساختمانی ندارد گفت: اگرچه این مورد می‌تواند برای فولادسازان پر سود باشد اما از آنجایی‌که آمریکا با وضع تعرفه‌های بالا برای واردات فولاد باعث شده کشورهایی که پیش‌ازاین فولاد به آمریکا صادر می‌کردند، برای عرضه محصولات خود وارد رقابت با ایران در بازارهای دیگر شوند.

وی گفت: به هر حال همین موضوع که ایران باید با کشوری مانند چین وارد رقابت شوند، نشان می‌دهد که در بخش صادرات سال بسیار سختی خواهیم داشت و باید تلاش کنیم تا جایگاه خود را حفظ کنیم.

بهبهانی گفت: اما نقطه‌ضعفی که وجود دارد این است که با وضعیت پیش‌آمده برای دلار که روندی صعودی را پیش‌گرفته است تولیدکنندگان فولاد در داخل چندان توان تولید نخواهند داشت و همین موضوع بازار ایران را آشفته کرده است.

وی گفت: به‌طور حتم این آشفتگی بر بازار آهن‌آلات نیز تأثیر گذاشته و موجب خواهد شد با گرانی مقاطع فولادی از جمله میلگرد آجدار روند ساخت‌وساز مسکن به‌کندی پیش رود.

این فعال عرصه آن درنهایت گفت: در سال گذشته شاهد آن بودیم که به دلیل تحرکات به وجود آمده در بازار ارز، بازار مسکن رونق نسبی پیدا کرد اما به دلیل تداوم افزایش قیمت دلار در سال جدید معاملات مسکن متوقف شد که همین امر در تقاضای فولاد نیز تأثیرگذار بود به صورتی که بازار آهن در حالت رکود و نیمه تعطیل به سر می‌برد.

صادرات ضربه گیر افزایش قیمت مصالح ساختمانی

در همین زمینه یک کارشناس ساخت‌وساز بابیان اینکه مصالح ساختمانی دچار رکود تورمی شده است گفت: بازار ارز باید هر چه زودتر تثبیت‌شده و سود زیان تولیدکننده لحاظ شده و بازار مصالح باقیمت جدیدی وارد عرصه ساخت‌وساز شود.

ایمان رفیعی بابیان مطلب فوق افزود: به‌طور حتم قیمت‌های مصالح پایه به لحاظ رشد تورم عمومی با افزایش قیمت روبرو خواهد شد. چنانچه در سال‌های گذشته نیز به‌وضوح دیدیم این مصالح باوجود رکود تورمی دچار افزایش قیمت شده و حتی قیمت مصالح پایه در سال 96 نسبت به سال 95 باوجود رکود شدید با افزایش 5 تا 15 درصدی روبرو شد.

وی بابیان اینکه اثرگذاری قیمت ارز و نوسانات آن برای کالاهای مختلف متفاوت است گفت: به‌طور حتم قیمت مصالحی مانند بتن، سرامیک و کاشی به دلیل افزودنی‌های شیمایی وارداتی، ماسه، سیمان، گچ و فولاد به دلیل تجهیزات کارخانه‌ای، تجهیزات تأسیساتی به دلیل واردات و مونتاژ در ایران درگیر نوسانات ارز خواهند بود.

این کارشناس ساخت‌وساز گفت: به‌طور یقیق حتی اگر قیمت ارز به مقدار بسیار اندکی رشد داشته باشد این مصالح با افزایش 5 تا 15 درصدی در سال 97 به دلیل افزایش نرخ تورم روبرو خواهند بود.

وی درنهایت بابیان اینکه باید مسئولان تأثیر نوسانات ارز و تورم را در این بخش بی‌اثر کند گفت: یکی از راهکارهای جدی برای این معضل صادرات محصولات باکیفیت و راز آوری و همچنین رونق ساخت‌وساز است.

 

نویسنده: شهلا روشنی