به گزارش اکونا پرس،

 سیدموسی میرجهانمردی (دبیر اجرایی خانه کارگر استان بوشهر) گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه کارگری در این استان، معوقات مزدی بسیار زیاد است. البته وضعیت معوقات در انتهای سال تا حدی بهبود یافت، اما در طول سال مجددا این مساله شدت می‌یابد.

وی افزود: مشکل قراردادهای موقت هم در اینجا همچون بسیاری نقاط کشور شایع است. این مساله بر افزایش بیکاری در این استان بسیار دامن می‌زند. این مشکل در حالی وجود دارد که استان بوشهر را می‌توان پایتخت انرژی کشور به‌لحاظ غنای منابع طبیعی دانست. متاسفانه برای انجام پروژه‌های استخراج انرژی در اینجا، بیشتر از نیروهای غیربومی و غیرساکن در بوشهر استفاده می‌شود. مسئولان باید سهمیه‌ای برای اشتغال بومی درنظر بگیرند تا شاهد چنین معضل و نابرابری‌ای نباشیم.

میرجهانمردی گفت: البته مساله بیکاری را نمی‌توان صرفا محدود به افرادی که در وضعیت بیکاری هستند، دانست. شاغلان هم مرتبا در معرض تهدید بیکار شدن ناشی از تورم و واردات بی‌رویه هستند.

وی تاکید کرد: البته سیاست‌گذاری‌هایی که از سوی مسئولین برای جلوگیری از واردات بی‌رویه و کالاهای قاچاق صورت می‌گیرد، در بسیاری موارد چندان گره‌ای از مشکلات تولیدکننده‌ها باز نمی‌کند. در واقع، بیشترین آسیب‌ها را در قانون‌گذاری‌ها و سخت‌گیری‌های اعمال شده در جهت مبارزه با قاچاق، نه واردکننده‌های بزرگ، بلکه ملوانان هستند که می‌خورند؛ ملوانانی که از سرمایه‌ بالایی برای واردات برخوردار نیستند و کالایی هم که می‌آورند بسیار محدودتر از آن هست که بتواند در سطح کلان به تولید ضربه وارد کند.

میرجهانمردی درباره خشکسالی در استان بوشهر و تاثیر آن روی کشاورزی و صنایع تبدیلی، اظهار داشت: خشکسالی مشکلات بسیاری را برای کشاورزان ایجاد کرده‌است. آب کشاورزی در اینجا جیره‌بندی شده‌است. با این حال، معتقدم به‌دلیل شرایط اقلیمی خاص و اینکه نخل در آب و هوای گرم این استان با سهولت قابل باردهی است، اگر مسئولان بتوانند مدیریت بهتری را در زمینه آب اعمال کنند و از شرکت‌ها و صنایع تبدیلی مرتبط با این‌گونه محصولات، حمایت به‌عمل آورند و روی آنها سرمایه‌گذاری کنند، زمینه مناسبی برای رشد اشتغال وجود دارد، به‌خصوص در مناطقی همچون دشتستان که در عین حال که از مراکز اصلی پرورش و تولید خرما است، آمار بالای بیکاری هم دارد.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان بوشهر در پایان، درباره دیگر زمینه و توان بالقوه اشتغال‌زایی استان بوشهر افزود: استان بوشهر قابلیت‌های بالقوه مناسبی برای کار و تولید در حوزه صنعت کشتی‌سازی دارد. حمایت از شرکت‌های بزرگی که در این عرصه در استان بوشهر در گذشته و اکنون فعالیت داشته و دارند، موجب رشد اشتغال خواهد شد.