به گزارش اکونا پرس،

محمد صفایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تغییر و تحولات نرخ ارز در کشور و امکان مدیریت آن طی سالیان اخیر گفت: قطعاً مدیریت قیمت ارز و دلار امکان پذیر است به شرط آنکه در در زمان تحریم های اقتصادی چوب حراج به ۳۱ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور نمی زدیم.

 وی با اشاره به آمار و ارقام دیوان محاسبات کشور تصریح کرد: در زمان اوج تحریم های اقتصادی به تعدادی از افراد دلار ۴۲۰۰ تومان اختصاص یافته و طبق آمار دیوان محاسبات به ازای آن کالایی وارد نشده است  لذا دو نرخی شدن قیمت ارز، کانون رانت‌خواری  به وجود آورده است و در بعضی از مواقع افراد با دریافت دلار  ۴۲۰۰ تومان کالاهای غیر ضروری وارد کردند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  افزود: مدیریت غیر مدبرانه ایجاد نرخ دستوری است قیمت دلار را در کشور دچار نوسانات کرده و با همین شیوه ادامه یافته است.

بنابر این گزارش جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار سکه و ارز به دلایل متعددی اتفاق می افتد که مهم ترین آن ها تقاضای کاذب برای خرید ارز در شرایط تحریم اقتصادی است. در این بین دلالانی وجود دارند که به بهانه واردات اقلام مورد نیاز کشور ارز دریافت می کنند اما هدف این افراد افزایش ارزش دارایی هایشان است. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می تواند با بررسی دقیق تقاضای ارز در بازار از جلوی هدر رفت در منابع ارزی جلوگیری کرده تا شاهد تقاضای کاذب ارز و التهاب این بازار نباشیم.

به نظر می رسد مهمترین اقدام بانک مرکزی در مدیریت نرخ ارز را باید در کنترل دقیق و حقیقی تقاضای ارز دنبال نمود در واقع با تزریق ارز به این بازار نمی توان قیمت آن را مدیریت کرد و درنهایت به زیان اقتصاد کشور است و تنها عده ای خاص از این تزریق ارز  بهره مند می شوند./مهناز برخورداری