به گزارش اکونا پرس،

حمید زادبوم در مصاحبه اختصاصی با گروه اقتصادی خبرگزاری صدا و سیما افزود:اگر ظرفیت‌های کشور را در محصولات دانش بنیان، صنعت و کشاورزی به حجم موجود در مراودات تجاری با اوراسیا اضافه کنیم، ظرفیت حجم مبادلات تجاری دو طرف به ۲۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: هم اکنون حجم مبادلات تجاری اوراسیا (روسیه، قرقیزستان، بلاروس، ارمنستان و قزاقستان) ۸۵۰ میلیارد دلار است که در شرایط کنونی می‌توانیم ۱۰ میلیارد دلار از این میزان را پوشش دهیم که با اجرای موافقت نامه تجارت ترجیهی از ۵ آبان ۹۸ تا ۵ آبان ۹۹ توانستیم حجم مبادلات دو طرف را به دو و نیم میلیارد دلار برسانیم که حدود سه دهم درصد از کل تجارت اوراسیا با دنیاست.

وی اضافه کرد: کشور‌های عضو اوراسیا در همسایگی ایران قرار دارند و با توجه به نیاز‌های تجاری دو طرف ما باید بتوانیم این سهم را متناسب با ظرفیت‌های موجود ارتقا دهیم که هدف نهایی ما رسیدن به حجم تجارت ۲۰ میلیارد دلار است.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: اجرا شدن موافقتنامه تجارت ترجیهی با اوراسیا در یک سال گذشته، موجب شد در ۸۶۰ قلم کالا، حدود ۸۳ درصد رشد صادرات داشته باشیم یعنی صادرات ۳۵۰ میلیون دلاری ما در دوسال قبل، اکنون به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار در همین اقلام در یک سال گذشته رسیده است.

زادبوم افزود: مذاکرات تجارت آزاد میان ما و اوراسیا انجام خواهد شد و وقتی که به سمت تجارت آزاد می‌رویم دیگر محدود به ۸۶۰ قلم کالا نیست بلکه فقط می‌توانیم تعدادی از کالا‌ها را استثنا کنیم بنابراین دو طرف باید کل کالا‌ها را به جز کالا‌های استثنا شده به سمت تجارت آزاد ببریم که البته تحقق این امر مستلزم داشتن آمادگی‌های کامل است.

وی ادامه داد: از آن جا که ممکن است صنایع و کشاورزی ما در ابتدای امر به این موضوع در بعضی از اقلام معترض باشند رفتن به سمت تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا نیازمند این است که در یک فرصت پنج تا ۱۰ ساله و با روش پلکانی کاهش تعرفه‌ای را برای اوراسیا اجرایی کنیم کما این که اوراسیا هم برای ایران این کاهش تعرفه را خواهد داشت.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان این که اجرای موافقت نامه‌های تجارت آزاد نیازمند افزایش آگاهی‌ها در حوزه‌های تجاری دولتی و بخش خصوصی است گفت: از آن جا که عضو سازمان تجارت جهانی نبودیم بسیاری از آگاهی‌ها در این باره در کشور ما بسیار کم است در سازمان تجارت جهانی بیش از ۳۱ موافقت نامه وجود دارد که تسلط جامعه تجاری دولتی و بخش خصوصی بر این موافقتنامه‌ها به روند تجارت کمک می‌کند.

زادبوم ادامه داد: حتی پس از آن که تعرفه‌ها میان ایران و اوراسیا و یا سایر کشور‌ها برداشته شد باید در زیرساخت‌های تجاری، لجستیک، جاده ها، دروازه‌های مرزی و گمرکات ما آمادگی کامل برای این کار وجود داشته باشد که نیازمند همگرایی میان بخش‌های مختلف دولت است.

وی گفت: همچنین زیرساخت‌های بانکی ما نیز باید متناسب با بانک‌های مدرن دنیا ارتقا یابد ضمن این که در شرایط تحریمی باید بتوانیم روش‌های موازی مانند تهاتر را با کشور‌های عضو اوراسیا به پیش ببریم.