به گزارش اکونا پرس،

براساس آخرین گزارش مرکز آمار از شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شاهد رشد ۱۰۰ درصدی مصالح و خدمات ساختمانی طی یک سال اخیر هستیم.  به عنوان مثال شهر تهران نسبت به به زمان مشابه سال گذشته با101.6درصد رشد نهادهای ساختمان های مسکونی مواجه شده است.  برخی از کارشناسان افزایش قیمت مسکن با انعکاس شرایط اقتصادی حاکم بر کشور  برابر می‌دانند بر این اساس مردم با توجه به تورم بالای اقتصادی هراسان از کاهش ارزش های دارایی خود،  نقدینگی را به بازار مسکن سکه ارز و غیره می برند.بر این اساس است که افزایش قیمت زمین هزینه ها و تامین مصالح ساختمانی به واسطه افزایش قیمت بازار مسکن  رشد چشم گیری داشته است.

 از طرفی نیز تولید کننده مصالح ساختمانی برای رقابت در بازارهای جهانی نیازمند قیمت گذاری به دلار دارد و با توجه به نوسانات شدید ارز در کشور قیمت کالای تولیدی نیز افزایش خواهد یافت. با توجه به رکود شدید در ساخت و ساز مسکن طی سالیان اخیر مصالح ساختمانی همچون سیمان گچ آجر ماسه خاک سنگ با قیمت پایین تر از از نرم معمول به فروش رسیدند  و برخی از از تولیدکنندگان برای جبران این خسارت شاخص قیمت نهاده های ساختمانی را افزایش می دهند.

گفتنی است طبق گزارش مرکز آمار شاخص قیمت نهاده های ساخت مسکن در تهران نسبت به ابتدای سال ۹۲ پنج برابر افزایش یافته است.بر این اساس شاخص قیمت نهاده های ساخت مسکن بر پایه سال  ۱۳۹۲ ،۱۷۰ واحد که در پاییز سال جاری به  ۸۵۰ واحد رسیده است.

طبق آمارهای موجود در دی ماه سال نود و نه متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران حدود ۲۸ میلیون تومان بوده است که نسبت به سال گذشته ۹۸ درصد افزایش داشته است. قطعاً این افزایش قیمت در تامین مصالح ساختمانی و به واسطه آن ساخت و سازهای جدید واحدهای مسکونی اثر منفی داشته است.

استفاده از سیاست های درست در مدیریت ساخت و ساز و لزوم ساخت مسکن ارزان قیمت برای اقشار مختلف جامعه امری بدیهی است که باید طی سالیان گذشته اتفاق می افتد افزایش قیمت مسکن در داخل کشور خطر خروج دارایی ها و نقدینگی مردم برای خرید مسکن در سایر کشورها با قیمت پایین تر را دوچندان می کند  لطمات اقتصادی آن طی سالیان آینده مشخص خواهد شد.