به گزارش اکونا پرس،

به نقل از اتاق بازرگانی ایران و امارات زمانی گفت: اگر قرار بود امسال نمایشگاه اکسپو دبی راه‌اندازی شود یکی از بدترین حضورها را در اکسپوها و در تاریخ جمهوری اسلامی تجربه می‌کردیم.

وی بابیان این‌که یک سری مشکلات و بیماری کرونا باعث کم‌کاری در احداث پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه اکسپو شده بود، گفت: تا قبل از آذرماه هیچ اقدامی برای ساخت پاویون جمهوری اسلامی ایران نشده بود درحالی‌که قرار بود اکسپو در مهرماه امسال افتتاح شود!

تحویل ساختمان پاویون ایران، خرداد 1400

مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره شرکت نمایشگاهها جمهوری اسلامی ایران درباره آخرین وضعیت پاویون ایران در این نمایشگاه خاطرنشان کرد: هم‌اکنون فونداسیون آن کامل شده و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته آهن‌آلات به محل پروژه انتقال داده شد و اکنون می‌توان مدعی شد که ستون‌ها برپاشده و ساخت پاویون ظرف همین مدت کوتاه پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشته است.

وی ادامه داد: در صورت‌جلسه‌ای که با پیمانکار پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه اکسپو به امضا رسید، پیمانکار متعهد شد تا خرداد ساختمان را تکمیل و برای طراحی تحویل بدهد.

تمایل قلبی اماراتی ها برای حضور ایران در اکسپو

زمانی همچنین به سفری که در هفته گذشته به دبی داشت اشاره کرد و گفت: در این سفر با مسئولان اکسپو دیدار کردیم که مسئولان اکسپو با برخورد خوبشان نشان دادند که تمایل قلبی برای حضور ایران در این نمایشگاه دارند.

وی با تأکید بر این‌که باید از فرصت ایجادشده بهره کافی و وافی را برد و جزیره کیش دراین‌باره از ظرفیت خوبی برای جذب گردشگر برخوردار است؛ افزود: از 25 میلیون بازدیدکننده که در طی 6 ماهه از نمایشگاه دیدن می‌کنند، خوشبختانه 80 درصد از خارج از منطقه می‌آیند فلذا اگر ما بتوانیم 10 تا 20 درصد آن‌ها را جذب کنیم صنعت گردشگری رونق و جان تازه‌ای خواهد گرفت.

زمانی تأکید کرد: اکسپو 2020 دبی باید به‌عنوان یک برنامه ملی دنبال شود و باید مشکلات را از جلو راه برداریم.

مشکل ویزای تجار هفته بعد حل می شود

کمیسر ژنرال جمهوری اسلامی ایران در اکسپو همچنین گفت: در بحث صدور ویزا ما مشکلی نداشتیم و آنجا اعلام کردند که صدور ویزا برای تجار از هفته آینده از سر گرفته می شود

زمانی گفت: امیدواریم که مشکل مسافرت‌های معمولی هم حل شود و باید ببینیم که تا چه اندازه وزارت امور خارجه در این موضوع موفق خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که باید در استفاده از ظرفیت‌های به وجود آمده ناشی از نمایشگاه اکسپو 2020 دبی همه دستگاه‌های مسئول به میزان مسئولیتشان تلاش کنند، گفت: اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات می‌تواند نقش بسیار مؤثری در حوزه تجارت و توسعه فعالیت‌های صادراتی ایفا کند.

این جلسه بر توانمندی ایران در تأمین نیازهای شش ماه نمایشگاه و بازدیدکنندگان آن تأکید شد و دکتر زمانی در این باره گفت: وزیر صمت برای این موضوع اهمیت قائل هستند و دکتر خالد المنایی رئیس هیئت‌مدیره اکسپو 2020 دوبی نیز از این موضوع استقبال کرده و اعلام آمادگی کرده است.

بروکراسی ها و بخشنامه های محدودکننده صادرات حل نشود اتفاق خاصی نمی افتد

در ادامه این جلسه دکتر فرشید فرزانگان رئیس اتاق ایران و امارات نیز برگزاری نمایشگاه اکسپو دبی را فرصتی بزرگ برای اقتصاد ایران دانست و گفت: به نظر می‌رسد دستگاه‌های اداری و بروکراسی داخلی هنوز وسعت و اندازه این فرصت را درک نکرده و آمادگی لازم را برای بهره‌گیری حداکثری از آن ندارند.

وی با انتقاد از وجود بروکراسی سنگین روند صادرات و همچنین واردات مواد اولیه لازم برای تولید گفت: تا زمانی که قوانین و مقررات و بخشنامه­های ویژه‌ای متناسب با این فرصت بزرگ طراحی نشود و برای صادرات اقلام و کالاهای موردنیاز بازدیدکنندگان میلیونی اکسپو برنامه‌ای و بستر عملیاتی متناسب با نیاز صادرکنندگان نداشته باشیم، بخش خصوصی نمی‌تواند اتفاق خاصی را رقم بزند.

وی با اشاره به مشکلات کنونی بازگشت ارز برای بسیاری از کالاهای صادراتی گفت: اگر قرار است که در زمان اکسپو تحول صادراتی دهد نباید صادرکننده معطل بازگشت نرخ ارز در ته صف بایستد و برای خرید مواد اولیه خویش معطل بماند و مکانیسم اجرا روی سامانه های توسعه تجارت و مشوق های صادراتی لازم است روشن گردد و فضای کشور با هدف اکسپو امارات جهت صادرات محصولات به این کشور تسهیل شود.

وی تأکید کرد: اگر دستگاه‌های دولتی از هم‌اکنون به دنبال تسهیل گری برای ایام اکسپو باشند بخش زیادی از نیازهای بخش کشاورزی اهم از محصولات سیفی جات، سبزیجات، محصولات باغی، گوشت، مرغ و تخم‌مرغ امارات را تأمین می‌کنیم. ولی آیا مکانیسم های عملیاتی موجود در فرآیندهای صادراتی به ما این اجازه را می‌دهد؟ آیا زیرساخت‌های لازم فراهم است؟

گفتنی است در این جلسه اعضا کارگروه «توسعه تجارت اکسپو» همچنین بر استفاده از فرصت ارزنده اکسپو ازلحاظ بازرگانی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و گردشگری که برای تمامی کشورهای جهان ایجاد کرده؛ تأکید کردند و خواستار استفاده از خرد جمعی برای حضور هر چه باشکوه‌تر جمهوری اسلامی ایران در این رخداد بین‌المللی شدند.

همچنین در این جلسه پیشنهاد شد تا رئیس اتاق ایران و امارات، مدیرکل وزارت امور خارجه، نماینده شرکت نمایشگاه‌ها و معاون سازمان توسعه تجارت در اولین فرصت به دبی عزیمت داشته و درباره همکاری برای تأمین نیازهای اکسپو دبی مذاکره کنند.

اتاق مشترک ایران و امارات از آن نظر که شرکت ملی نمایشگاهها مسئول برگزاری این رویداد عظیم است اشاره داشتند که این اتاق همه مساعدت لازم را در خدمت اهداف صادراتی کشور انجام داده لیکن موارد را باید به صورت عملیاتی و خارج از فضای جلسات بدون نتیجه دنبال نمود. بخش خصوصی عملگراست و بر اساس تکلیف و درخواست مساعدت مسئولین مربوط از هرگونه کمکی مضایقه نخواهد کرد.