به گزارش اکونا پرس،

به نقل ازاکسپورتنا،فرشید فرزانگان درباره نوسانات اخیر نرخ ارز اظهار کرد: نوسان نرخ ارز یکی از مخرب ترین و تاثیرگذارترین پارامترها روی تجارت کشور است؛ چراکه تجار و تولیدکنندگان افراد حسابگری هستند و بر اساس همین هوش اقتصادی است که با حساب و کتاب منفعت خود را تامین می کنند و بر اساس همین منفعت است که تولید و اشتغال ایجاد می شود.

وی ادامه داد: زمانی که تاجری یا تولیدکننده ای کالا و مواد اولیه را از خارج وارد می کند، از زمان تصمیم تا رسیدن به نقطه انتهایی 4 تا 6 ماه زمان نیاز دارد. در زنجیره تامین این کالا از نقطه صفر تا رسیدن به دست مشتری چند ماه زمان سپری می شود و تاجر یا تولیدکننده همه این موارد به علاوه ارزی که حواله کرده است را را محاسبه می کند و بر اساس تعداد ماه هایی که پول معطل مانده و سرمایه در گردش نبوده و همچنین قیمت رقابتی به علاوه شدت رقابت کالایی را به بازار ارائه می کنید.

رئیس اتاق ایران و امارت با اشاره به اینکه عرصه اقتصادی باید قابل پیش بینی باشد و این قابل پیش بینی بود از اهمیت بالایی برخوردار است، تشریح کرد: در واقع اگر نوسانات نرخ ارز هم غیرقابل پیش بینی باشد و تجار و تولیدکننده نتواند آن را محاسبه کند و اگر قیمت تمام شده قابل محاسبه نباشد انوقت یا مشتری با قیمت بالاتر روبرو است. در این شرایط تجار و تولیدکننده سعی می کنند منافع خود را نگه دارند و مشتری ها هم سعی می کنند با قیمت بهتری کالای مورد نظر خود را خریداری کند چون چشم انداز بازار منفی است در نتیجه رکودی در بازار حاکم می شود و این رکود در بازار باعث می شود که مردم کالاهای اساسی و مورد نیاز را خریداری کنند و باقی را نخرند و این عدم خرید کالاها باعث می شود چرخ اقتصادی آن بخش از تحرک کمتری برخوردار شود و گاها حتی با یک زیان و خسران مواجه شود.

به گفت وی، دولت فخیمه ایران با افتخار از کاهش نرخ ارز برای مردم صحبت می کند در حالی که وظیفه اصلی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد حفظ ارزش پول ملی است؛ پس از اینکه ارزش پول ملی دچار نوسان شده است و در نهایت کاری که وظیفه این سازمان ها است با منت انجام شود صحیح نیست. ا این وظیفه بانک مرکزی است که ارزش پول ملی را حفظ کنید و اگر این کار را نکند چه کاری باید انجام دهید؟ اینها در واقع شاخص هایی است که از اهمیت بالایی برخوردار است.

فرزانگان افزود: تجار و تولیدکنندگان در سالهای اخیر در انقباض بودند و همه فشارها را تحمل کردند و واقعا جبهه اول اقتصاد کشور را تجار بخش خصوصی و بعد هم مدیران ارزنده که در فضای دولت بودند به ویژه در بنگاه گردانی بخش های خصولتی تشکیل داده اند. نمی توان گفت در بخش دولتی هیچ فرد دلسوزی وجود ندارد بلکه افراد دلسوزی هستند که بر اساس انتفاع و سود و زیان حرکت می کنند.

وی گفت: با وجود اینکه اکنون نرخ ارز کاهش پیدا کرده است؛ اما قیمت بسیاری از مواد معدنی شیمیایی و شیمیایی در حال افزایش است و زمانی که بررسی اقتصادی می کنیم، متوجه می شویم که قیمت مواد اولیه در دنیا در برخی از اقلام شیمیایی و معدنی افزایش پیدا کرده است اما مردم انتظار دارند که قیمت کالا کاهش پیدا کند.

رئیس اتاق مشترک ایران و امارت تاکید کرد: کاهش قیمت در کالاهای اساسی و روزمره باعث عدم استقبال و خرید مردم می شود و با توجه به شیوع ویروس کرونا و اینکه در این مدت نیز تقاضا به حدنصاب خود نرسیده باعث رکود هرچه بیشتر بازار می شود که خود خطرناک است؛ بنابراین از سیاستگذار انتظار می رود یا روی نرخی بایستد که همان نرخی است که هم برای صادرکننده و هم واردکننده مناسب است.

به گفته وی، با توجه به رشد نقدینگی و از آنجا که وارد عرص تولید نمی شود و همزمان با کاهش GDP همراه ات طبیعتا تورم ایجاد می کند و با تورم ایجاد شده ارزش پول ملی کاهش خواهد یافت. اما زمانکه یک‌دفعه نرخ دلار هم کاهش پیدا می کند نشان می دهد که سیاستگذار برنامه حفظ ارش پول ملی را دنبال می کند؛ اما محاسبات اقتصادی دال بر کاهش ریال است و این فضا را مبهم و غبار الود و مردد می کند و فعال اقتصادی به حتم دیگر نمی تواند تصمیم بگیرد که سرمایه خود را با چه قیمتی بفروشد و اگر بفروشد ایا قابل جایگزینی هست؟

فرزانگان با بیان اینکه باید نرخ ارز از ثبات نسبی برخوردار و شاخص های اقتصادی نیز قابل پیش بینی باشد، افزود:  بهترین نرخ ارز قیمتی است که ما را از رقابت با کشورهای خارجی در مورد صادرات محصولات خارج نکند. این فرصتی که افزایش نرخ ارز بوجود آورد به دلیل عدم مناسب بودن محیط کسب و کار قابل استفاده نبود؛ اما اگر به تقویت مولفه های کسب و کار با تبیین و تعیین نرخ مناسب برای ریال اقدام کنیم می تواند برای صادرات کمک کننده باشد.

وی تاکید کرد: فکر ما این است که نرخ ارز روی 20 تا 21 هزار تومان می تواند قیمت مناسبی برای صادرات کشور باشد و از آنجا که واردکنندگان نیز قیمت های بالایی را تجربه کرده اند این قیمت می تواند برای آنها نیز مناسب باشد.

رئیس اتاق مشترک ایران و امارت اظهار کرد: اگر واقعا برنامه دولت این باشد که با دولت را با نرخ دلار پایین تحویل دهد یک اقدام غیراقتصادی کرده و به بازارها اسیب رسانده است چراکه بر اساس مولفه ها و فیدبک هایی که از شاخص های اقتصادی بازار گرفته می شود شاهد کاهش سرمایه گذاری و عدم توسعه کسب و کارها و کوچک کردن آن در برخی موارد خواهیم بود. زمانی که تولیدکنندگان نمی دانند باید چیکار کنند، دست از اقدام برمیدارند و این منجر می شود به اینکه همه منتظر فضای بهتر باشند و کارهای بهتری نکنند که باعث می شود درحالی که زمان سپری می شود از رشد اقتصادی باز بمانیم.

وی تاکید کرد: باید این موارد را در حوزه تخصصی بررسی کرد و طبقه ضعیف کشور که نیاز به کمک دارند باید حمایت های آنها نیز باید به صورت کالایی باشد.