به گزارش اکونا پرس،

صنعت فولاد از جمله صنایعی است که بر اساس آن می‌توان شاخص‌های  توسعه یافتگی یک کشور را سنجید.ازجمله رشته صنعت های استراتژیک و و بسیار حیاتی است که بررسی وضعیت کشور ما در این حوزه حائز اهمیت است.

 گفتنی است در سال ۵۶ ایران حدود یک میلیون تن فولاد تولید و ۴ میلیون تن مصرف می‌کرد. اما اکنون تولید فولاد در کشور ۵۶ برابر شده است و در رده دهم بزرگترین کشورهای تولید کننده صنعت فولاد  در جهان هستیم. گفتنی است ظرفیت اسمی تولید فولاد در کشور حدود ۳۶ میلیون تن است و این رقم در سال گذشته به ۲۶ میلیون تن  رسیده بودو  پیش بینی می شود تا آخر سال ۹۹ حدود ۳۳ میلیون تن فولاد تولید شود.

 یکی از نکات قابل اهمیت در صنعت فولاد ایران این است که ۰ تا ۱۰۰ زنجیره تولید آن در کشور وجود دارد و بر این اساس استخراج سنگ آهن، فرایند کنستانتره، فرآیند تولید گندله، تولید آهن اسفنجی و  به کارگیری آن در صنایع ذوب فولاد  به صورت بومی در کشور انجام می‌شود که این در نوع خود بی نظیر است. در واقع کمتر کشوری در جهان وجود دارد که بتواند تمام زنجیره تولید فولاد را یکپارچه در اختیار داشته باشد.

 همچنین پس از آنکه آهن اسفنجی در صنایع ذوب فولاد به شمش تبدیل شد از آن به عنوان تیرآهن، میلگرد و ورق در صنعت ساختمان سازی و یا در صنایع لوازم خانگی و همچنین صنعت خودرو سازی و سایر صنایع فولاد محور استفاده می شود.

شایان ذکر است ایران در سال ۱۳۸۴ توانست محصولات صنعت فولاد خود را به سایر کشورهای جهان صادر کند و علیرغم توسعه یافتگی و جهش تولید فولاد در کشور شاهد چالش‌های بی‌شماری  در این صنعت هستیم.دلیل وجود چالش های متعدد در صنعت فولاد عدم مدیریت و برنامه ریزی بلند مدت  در این حوزه است بر این اساس  قیمت گذاری  ناعادلانه در زنجیره فولاد پرداخت یارانه بی‌هدف و رانتی به صنایع فولاد مشکل جدی در نظام توزیع محصولات فولادی  موجب نارضایتی طرفهای ابتدا تا انتهای زنجیره تولید فولاد شده است.