به گزارش اکونا پرس،

گوشت یکی از مواد غذایی مهم در سبد مصرفی خانوار ایرانی است که کمبود آن می‌تواند مشکلات بسزایی در سلامت ایرانیان ایجاد کند. این کالای استراتژیک پس از نوسانات قیمت غیر قابل باور طی سالیان اخیر در یک هفته گذشته دوباره گران شد.

 اما سوال اینجاست که در مثلث تولید، توزیع و مصرف بازار گوشت چه تغییراتی ایجاد شده است که باعث گرانی گوشت در یک هفته ی گذشته شده است.  گفتنی است گوشت گوساله از کیلویی ۱۱۰ هزار تومان به کیلویی  ۱۲۵ هزار تومان و همچنین گوشت گوسفندی از کیلویی ۱۲۰ هزار تومان به  ۱۳۵ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

 این افزایش قیمت در حالی اتفاق افتاده است که دامداران و تولیدکنندگان گوشت با مازاد تولید مواجه هستند به طوری که گوشت در دست دامداران باقی مانده  و قیمت دام زنده نیز تغییری نداشته است.این درحالی است که قیمت گوشت گوساله کیلویی ۴۴۰۰۰ تومان در دامداری ها به فروش می رسد که باید به دست مصرف کننده  حدود  ۱۰۵هزار تومان برسد.

بنابر این گزارش مرتضی رضایی، معاون  وزارت جهاد کشاورزی وجود واسطه های متعدد را در افزایش قیمت گوشت دخیل می دانند به گونه‌ای که هر واسطه حدود ۱۰ درصد بر قیمت آن می افزاید.در این خصوص باید وزارت صمت و سازمان تنظیم بازار صنف پخش کننده و صنف مصرف کنندگان گوشت  پای کار بیایند تا جلوی نوسانات قیمت گوشت گرفته شود.

 مسئولان پشتیبانی امور دام اعلام می‌کنند که افزایش تقاضا موجب گرانی قیمت گوشت شده است  بر این اساس رضا سالمی ، مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران اعلام کرد که از ابتدای اسفندماه امسال  با توزیع گوشت منجمد و گوشت گرم در میادین  میوه و تره بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای شاهد کاهش قیمت گوشت  خواهیم بود.

 در هر حال به علت نبودن برنامه ریزی مدون و بلندمدت و همچنین اتخاذ تصمیم های مقطعی موجب وارد شدن ضرر های بیشماری به تولیدکنندگان دام و مصرف‌کنندگان گوشت شده است.در واقع افزایش تقاضا در مقطع زمانی پایان سال قابل پیش بینی است و مسئولین باید در این خصوص چاره‌ای  می اندیشیدند تا شاهد افزایش قیمت گوشت نباشیم.