به گزارش اکونا پرس،

 به گزارش اکوناپرس؛ هفت سال گذشته در چنین روزی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری تدوین و  ابلاغ شد با گذشت هفت سال  یا مفهوم واقعی این سیاستها درک نشده است و یا  اگرمسئولان فهم لازم نسبت به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی داشته باشند به خوبی آن را اجرایی نمی‌کند.

 اما ذات اقتصاد مقاومتی مرکز بر داشته ها و مزیت ها است نکته ای که در تمام اقتصاد های موفق دنیا به آن توجه شده است به خصوص  در یک سال گذشته همزمان با شیوع ویروس کرونا  این درس به تمام کشورهای جهان داده شد که اگر الزامات کنترل با اپیدمی ها را نداشته باشند تا زمانی که کشور ثانی بخواهد واکسن ماسک و دارو بدهد بسیاری از مردم آن کشور  تلف خواهند شد.

 اما برخی بر این تصور هستند که سیاست های اقتصاد مقاومتی یعنی حصار کشیدن بر دور کشور و هر آنچه که در داخل وجود دارد به مصرف برسد. اما بند ۱۰ این سیاست ها اذعان دارد که  حمایت همه جانبه و هدفمند از صادرات کالاها و خدمات به تناسب ارزش افزوده و خالص ارزآوری مثبت  باید در دستور کار قرار گیرد.

برای اجرایی شدن بند ۱۰ سیاست های اقتصاد مقاومتی زیرساخت‌هایی لازم است که از جمله آنها می‌توان به مقررات و گسترش مشوق‌های لازم  گسترش خدمات تجاری و ترانزیتی، تشویق سرمایه گذاری خارجی برای صادرات، برنامه‌ریزی برای تولید ملی متناسب با  نیاز صادراتی  اشاره کرد.

ایران در منطقه ای قرار گرفته است که ۱۵ کشور در همسایگی آن قرار دارد که جمع تجارت این کشورها در سال حدود ۱۱۶۰ میلیارد دلار  است  اما سهم ایران از این تجارت تنها ۲ درصد است.همین هم این امر نشان می دهد که توجه لازم به تجارت منطقه‌ای متناسب با سیاست های اقتصاد مقاومتی نشده است.

 اما جالب است که بدانید ۱۵ کشور همسایه ایران در سال ۲۰۱۸ به تفکیک گروه های کالایی حدود ۲۲۶ میلیارد دلار قطعات خودرویی ۲۰۳ میلیارد دلار برق و الکترونیک ۱۶۹ میلیارد دلار مواد و صنایع معدنی ۱۱۱ میلیارد دلار محصولات شیمیایی ۸۵ میلیارد دلار صنایع نساجی و پوشاک ۸۳ میلیارد دلار پتروشیمی و پایه نفتی ۳۸ میلیارد دلار مواد و صنایع معدنی فلزی ۳۲ میلیارد دلار صنایع تبدیلی ۳۱ میلیارد دلار لوازم خانگی ۲۸ میلیارد دلار گل و گیاه دارویی ۲۲ میلیارد دلار در دام و طیور ۱۴ میلیارد دلار شیرینی و شکلات ۱۳ میلیارد دلار میعانات گازی ۱۳ میلیارد دلار میوه و تره بار ۹ میلیارد دلار محصولات لبنی ۸ میلیارد دلار خشکبار و یک میلیارد دلار طلا و جواهر  نیاز داشتند.

 این در حالی است که با توجه به وجود تمام کالاهای مورد نیاز کشورهای همسایه و توانایی ایران در تولید و صادرات آن به عنوان مثال از سهم تجارت ۲۸ میلیارد دلاری گل و گیاه  ۳۲۰ میلیون دلار عاید کشورمان میشود.