علاوه بر میزان دانش و تجربه و تسلطی که افراد بر ابزارهای تحلیلی در این حوزه دارند، تا حد بسیار زیادی ویژگی های شخصیتی آنها بر میزان موفقیتشان تاثیرگذار است. بر همین اساس می توان تیپ های شخصیتی که احتمال موفقیت آنها در بورس بیشتر از سایر افراد می باشد را گروه بندی نمود. در ادامه به معرفی تیپ های شخصیتی موفق و ناموفق در بورس و بازار سرمایه خواهیم پرداخت.

تیپ های شخصیتی برون گرا در بورس

بر اساس علم روانشناسی می توان انسان ها را در دو گروه کلی برون گرا و درون گرا تقسیم بندی نمود که از نظر ویژگی های اخلاقی و شخصیتی با هم تفاوت بسیار زیادی دارند. یکی از موفق ترین تیپ های شخصیتی برای شروع معامله در بورس، افراد برون گرا می باشند. این افراد اغلب دارای انرژی و شور و هیجان بالایی بوده و به خوبی با سایر افراد جامعه ارتباط برقرار می کنند. بسیار ریسک پذیر بوده و به همین دلیل در تصمیم گیری برای خرید یا فروش سهام تردید زیادی به خود راه نمی دهند. تیپ های شخصیتی برون گرا در بورس را می توان به چند گروه تقسیم کرد که عبارتند از:

معامله گران با شخصیت فکری برون گرا

برخلاف سایر برون گراها، این گروه از افراد به شدت واقع بین بوده و به همین دلیل ریسک پذیری کمی را می توان در آنها مشاهده نمود. فکر برون گراها بر اساس واقعیت ها و اسناد و مدارک ثابت شده تصمیم گیری می کنند و به همین دلیل در گروه معامله گرانی قرار میگیرند که سود کمی و ضرر کم را ترجیح می دهند.

معامله گران احساسی برون گرا

همان طور که از نام این گروه مشخص است، تصمیم گیری هایشان کاملا بر اساس احساسات بوده و به دلیل هیجان بسیار زیادی که دارند قادر به کنترل احساس و تصمیم گیری های هیجانی نخواهند بود. این افراد قدرت ریسک بالایی داشته و برای تصمیم گیری های خود علاوه بر اطلاعات و داده های بدست آمده با ابزارهایی همچون تحلیل تکنیکال، تحت تاثیر سیگنال های دریافتی از دیگران نیز قرار میگیرند.

معامله گران ادراکی برون گرا در بورس

اگر تجربه ارتباط با معامله گران در بورس را داشته باشید، ممکن است با افرادی مواجه شده باشید که ثبات زیادی در سرمایه گذاری نداشته و بیشتر به سرمایه گذاری های کوتاه مدت بسنده می کنند. این افراد به دلیل اینکه دارای تیپ شخصیتی ادراکی برون گرا می باشند، تمایل دارند چیزهای جدید را تجربه کنند و به همین دلیل مدام در حال خرید و فروش سهام های مختلف هستند.

Untitled1

تیپ شخصیتی الهامی برون گرا در بورس

از موفق ترین گروه و تیپ های شخصیتی می توان به افراد الهامی برون گرا اشاره نمود. این افراد به خوبی احساسات خود را کنترل نموده و در زمان مناسب نسبت به خرید و فروش اقدام می کنند. افراد الهامی برون گرا دارای توانایی های بیشتری بوده و فرصت ها را از دست نمی دهند.

معامله گران با شخصیت فکری درون گرا

نقطه مقابل افراد برون گرا، درون گراها قرار دارند که بسیار احساسی بوده و گوشه گیری و تنهایی را به قرار گرفتن در اجتماع ترجیح می دهند. فعالیت های ذهنی این افراد در قشر جلویی مغز صورت گرفته و به همین دلیل قادر به حل مسائل پیچیده در سکوت هستند. معامله گرانی که دارای ویژگی های شخصیتی درون گرایی هستند را می توان به چهار دسته تقسیم کرد که عبارتند از:

معامله گران احساسی درون گرا

از مهم ترین ویژگی های این افراد می توان به تردید زیاد در تصمیم گیری اشاره نمود. این افراد که اغلب بسیار متواضع هستند، خشم خود را کمتر بروز داده و به همین دلیل از درون نمی توانند تمرکز بالایی بر روی حل مسائل داشته باشند. افرادی که در این گروه شخصیتی قرار دارند برای موفقیت در بورس باید تلاش کنند تا بر اساس واقعیت ها استراتژی تعریف نموده و در زمان مناسب تصمیم گیری کنند.

معامله گران فکری درون گرا

این گروه از افراد بدلیل عدم تمایل برای برقراری ارتباط با سایر معامله گران، بیشتر بر دانسته های خود اکتفا می کنند. به طوریکه این گروه بیشتر کسب اطلاعات در تنهایی با مطالعه کتاب و جستجو در اینترنت را به شرکت کردن در دوره های مختلف آموزش بورس و استفاده از تجربیات دیگران ترجیح می دهند. موفق ترین افراد در این تیپ شخصیتی برای سرمایه گذاری در بورس افرادی هستند که دید کلان داشته باشند که در این صورت سودهای زیادی را بدست خواهند آورد.

معامله گران ادراکی درون گرا در بورس

به طور خلاصه می توان گفت، اگر ورود به بازار سرمایه را بیشتر به عنوان یک سرگرمی در نظر می گیرید و دید بلند مدت برای کسب سودهای بزرگ در آن ندارید، به احتمال زیاد ادراکی درون گرا هستید. افراد ادراکی درون گرا بیشتر به سکوت و تنهایی تمایل داشته و شور و هیجان زیادی برای کسب موفقیت های مالی بزرگ ندارند.

تیپ شخصیتی الهامی درون گرا در بورس

داشتن رویاهای بزرگ و بدور از واقعیت و تصمیم گیری بر همین اساس از جمله ویژگی های این گروه از معامله گران می باشد. این گروه افرادی هستند که بورس را بازاری برای ثروتمند شدن در یک شب در نظر دارند و به همین دلیل اغلب در ابتدای راه شکست خورده و مسیر را ادامه نمی دهند.

با توجه به اهمیت بسیار زیاد شخصیت شناسی قبل از ورود به بورس، گروه تحلیل نوین در آموزش بورس در مشهد خود علاوه بر آماده سازی افراد برای قدم گذاشتن تخصصی در این مسیر، این موضوعات را با جزیئات بیشتر توسط اساتید حرفه ای ارائه می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره های آموزش این مجموعه می توانید با شماره 38489315-051 تماس بگیرید یا نام تحلیل نوین را در اینترنت جستجو کنید.