به گزارش اکونا پرس،

بر اساس اطلاعات اداره کل دفتر لوازم خانگی وزارت صمت در سال ۱۳۹۹ شاهد رشد ۷۱ درصدی صنعت لوازم خانگی و شکستن رکورد تولید داخلی صنعت لوازم خانگی با تولید بیش از ۱۵ میلیون  محصول بودیم. 

 طبق آمار و ارقام تنها در سال ۱۳۹۶ زمانی که تحریم های اقتصادی بر کشور اعمال نشده بود حدود ۱۷ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۹۳۴  هزار دلار به ارزش ریالی ۵۷۶ میلیارد و ۴۵۹ میلیون و  ۳۳۳ هزار نهصد و چهل  یخچال و فریزر خانگی از خارج از کشور وارد شد. اما در زمان تحریم و اوج گرفتن تولیدات لوازم خانگی داخل کشور این واردات به میزان  ۳۹۶ هزار و ۷۴۰ دلار کاهش یافت.همچنین در خصوص واردات تلویزیون در سال ۱۳۹۶ حدود  ۳۹۵ هزارو  ۹۵۹دلار و در سال ۱۳۹۹ حدود ۳۵ هزار و ۴۸۹ دلار واردات انجام شد.

همچنین میزان ارزبری هر دستگاه  لوازم خانگی قبل و بعد از تحریم به شرح زیر است در سال ۱۳۹۶  حدود  ۴۷۹ میلیون دلار ارزبری برای یخچال‌فریزر و  ۱۱۰ میلیون دلار ارزبری برای  لباسشویی  و ۱۹۸ میلیون دلار ارزبری  برای یخچال و فریزر در هشت ماهه نخست سال ۱۳۹۹ و همچنین ۱۰۳ میلیون دلار ارزبری برای لباسشویی در همین مدت ایجاد شد.

 اما در چند روز اخیر صنعت لوازم خانگی داخلی کشور با نگرانی های جدی مواجه است  امروز صنعت لوازم خانگی داخلی کشور اعلام خودکفایی کرد و هر آنچه که نیاز داخل است برآورده و این ادعا وجود دارد  که در برخی از موارد تولیدات داخل مازاد نیاز بوده است.

 به عنوان مثال نیاز بازار برای تولید یخچال و فریزر حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه بوده است که شرکت های داخلی توانستند حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه یخچال فریزر تولید کنند.

 اما به نظر می‌رسد کشور کره که چند سالی است  بدعهدی خود را نسبت به ملت ایران نشان داده  و پول‌های جمهوری اسلامی ایران را بلوکه کرده است باز به بهانه تصاحب بازار داخلی و به زمین زدن تولید داخلی لوازم خانگی ای که در شرایط سخت تحریمی به کمک ملت ایران آمده است را وارد بازار می شود.