به گزارش اکونا پرس،

پس از ۷ سال بدقولی مسئولین در راه اندازی سامانه جامع تجارت ایران و لزوم شفافیت واردات و صادرات کالا و بهبود وضعیت اقتصادی کشور، دبیر شورای اجرایی  این سامانه با ارسال نامه‌ای به دفتر ریاست جمهوری از وجود مشکلاتی در خصوص راه اندازی آن خبر می دهد.

بر این اساس تکمیل سامانه جامع انبارها برای کلیه کالاهای تولیدی و وارداتی از جمله بازارگاه ها تنها ۲۰ درصد پیشرفت داشته است جالب است بدانید که بازارگاه ها متعلق به وزارت جهاد کشاورزی است که اگر سامانه اطلاعات آن به موقع راه اندازی شود مشکلات گرانی مرغ و گوشت روغن،سویا، کنجاله و کالاهای اساسی مردم از این طریق رصد می شود.همچنین در این نامه ذکر شده است ایجاد ارتباط بین شناسه بارنامه حمل و شناسه یکتای قبض انبار تنها ۲۰ درصد رشد داشته است.

 سامانه تشریفات گمرکی و کد شناسایی یکتا  تنها ۶۰ درصد، تبادل الکترونیکی مجوزهای ترخیص کالا از گمرک توسط سامانه جامع تجارت با قید کمتر از ده روز  ۰%  و سامانه الزام به کارگیری شناسه یکتای قبض انبار در کلیه انبارهای گمرکی شامل مراجع تحویل گیرنده کالا و انبارهای اقتصادی تنها ۹۰ درصد رشد داشته است.

جالب است بدانید  سامانه جامع انبارها از زیرمجموعه سامانه‌  جامع تجارت ایران به صورت کامل  متصل شده است اما هیچ اطلاعاتی در این  درگاه بارگذاری نشده است. بدترین عملکرد در سامانه های گمرکی وجود دارد که اغلب درگاه شان به سامانه جامع تجارت وصل نیست چه برسد که اطلاعاتی بر روی آن بارگذاری شود.

 نبوده سامانه جامع تجارت ایران و تعویق ۷ ساله آن خسارت ها و لطمات جبران ناپذیری برای اقتصاد کشور داشته است. نکته قابل تامل اینجاست که از سال ۱۳۹۶ تاکنون هیچ آماری مبنی بر میزان قاچاق کالا و ارز در کشور وجود ندارد اما با نگاه اجمالی به مجموع ارزش قاچاق خروجی از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۶  می توان چنین استنباط کرد که  قاچاق ورودی کالا در سال ۱۳۹۲ حدود 25 و نیم میلیارد دلار، همچنین ارزش قاچاق خروجی کشور در این سال حدود ۸ میلیارد دلار بوده است.