برخی ورود دلالان و سوداگران را عامل اصلی افزایش قیمت‌ها دانسته‌اند و برخی دیگر نگاه سرمایه‌ای به مسکن را علتی منطقی برای این بحران دانسته‌اند اما آنچه که بیش از هر چیز در بازار مسکن مشاهده می‌شود افزایش روزبه‌روز میزان فاصله بین عرضه و تقاضا در بازار مسکن است که هرروزه با افزایش شمار خانه اولی‌ها بر این میزان افزوده می‌شود.

اما علاوه‌برآن باتوجه‌به افزایش قیمت مصالح ساختمانی و نامشخص بودن وضعیت بازار مسکن ساخت‌وسازها نیز به میزان قابل‌توجهی کاهش‌یافته و باعث شده که افرادی که در صدد خرید و اجاره آپارتمان در تهران بودند دچار سردرگمی شوند.

افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده که آن قشر از افراد که به هر طریقی سرمایه زندگی خود را برای خرید خانه در تهران جمع‌آوری کرده بودند متأسفانه در شرایط کنونی مجبور به خرید و اجاره آپارتمان در تهران تا 40 متر و همچنین خرید و اجاره آپارتمان 50 متری در تهران و حتی مهاجرت معکوس شوند که این امر تأثیر شایان توجهی را در زندگی شهروندان داشته است.

درگذشته بازار خرید و اجاره آپارتمان در تهران تا 40 متر و حتی خرید و اجاره آپارتمان 50 متری در تهران بین دانشجویانی که برای سپری کردن چند سال تحصیل خود به تهران آمده بود تا پس از دانشگاه به آپارتمان خود مراجعه کرده و به استراحت و مطالعه بپردازند.

علاوه‌برآن بسیاری از افراد که برای اشتغال و حتی درمان نیز مجبور به اقامت طولانی‌مدت در تهران بودند در نزدیک‌ترین منطقه به محل کار و مراکز پزشکی و درمانی موردنظر اقدام به اجاره آپارتمان در تهران تا 40 متر و در برخی موارد اجاره آپارتمان 50 متری در تهران می‌کردند تا ضمن تداعی حس و حال خانه خود و آرامش مطلق به استراحت و فعالیت‌های روزمره خود بپردازند.

اما بخش دیگری از متقاضیان خرید و اجاره آپارتمان در تهران تا 40 متر و خرید و اجاره آپارتمان‌های 50 متری در تهران را قشر جوان و یا همان خانه اولی‌ها تشکیل می‌دادند که متناسب با بودجه خود چند سالی را در این آپارتمان‌ها سپری می‌کردند و پس از چند سال زندگی و پس‌انداز و حتی وام بانکی با به‌دنیاآمدن اولین فرزند خود به خرید و حتی اجاره آپارتمان‌های با متراژ بالاتر می‌پرداختند.