به گزارش اکونا پرس،

حدود ۳۰ میلیون کیلو پرتقال طی چند روز گذشته به واسطه گرم شدن هوا فاسد و دور ریخته شد این در حالی است که این پرتقال ها باید در شب عید با قیمت مناسب به دست  مردم می رسید.

 برخی با امید و سودای فروش پرتقالها به قیمت گزاف و ارتزاق بیشتر از طریق گرو گرفتن سفره مردم  ذخایر پرتقال شب عید را احتکار کرده اما تیرشان به سنگ خورد.و خبر بدتر آنکه ذخایر سیب شب عید نیز وضعیت مشابهی به پرتغال دارد  و ان قریب است که   در صورت عدم مصرف فاسد شود.

 فساد سیب، پرتقال و مرکبات در اردیبهشت ماه  موضوع جدیدی نیست و  نبود برنامه ریزی و  سوء مدیریت هر سال این خسارت های گزاف را بر دوش اقتصاد کشور می گذارد که به ضرر تولید کننده و مصرف کننده تمام میشود.

همانطور که می دانید با بالا رفتن قیمت مرکبات در شب عید قیمت بازار  متعادل نبود لذا از این طریق مصرف‌کننده متضرر شد و اکنون نیز با فساد هزاران تن  سیب و پرتقال تولید کننده نیز باید ضرر هنگفتی پرداخت کند.

 اگر قیمت متوسط هر کیلو پرتقال در شب عید ۱۲ هزار تومان در نظر گرفته شود با توجه به فاسد شدن ۳۰ میلیون کیلو پرتقال حدود ۳۶۰ میلیارد تومان ضرر و زیان مالی حاصل از اتلاف آن است.

 این آمار تنها متعلق به پرتغال است در حالی که طبق آمار رسمی سازمان خوار و بار ملل متحد( فائو) حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد محصولات کشاورزی ایران، در مرحله برداشت تا  توزیع، ضایع و فاسد می شود.طبق این آمار سالانه  ۱۵ میلیارد دلار سرمایه  و یا به نوعی غذای ۱۵ میلیون نفر ایرانی دور ریخته می شود.

اما مهمترین علت ضایع شدن و فساد مرکبات و محصولات کشاورزی نبود متولی ثابت برای تنظیم بازار مصرف کننده  و همچنین عدم اجرای صحیح قانون  انتزاع است.