هر شهری که در خود جنگل و دریا دارد، می‌تواند بهشت گردشگران باشد. شمال ایران هم به دلیل سرسبزی و واقع شدن در کنار دریای خزر یکی از همین بهشت‌هاست. صبح‌ها با صدای موج‌های خروشان دریا از خواب بیدار شدن، قدم زدن در کنار دریا ، آفتاب گرفتن، صید ماهی و تماشای دریا به تنهایی می‌تواند یک تفریح آرام و با هزینهٔ بسیار کم باشد. اما تصور کنید که  چه خوب می‌شود که در کنار این تفریحات بدون خرج، ابزاری و یا مکان‌هایی در کنار ساحل تعبیه شده باشد تا با استفاده از آن سطح آدرنالین خون خود را افزایش دهید و هیجان را به معنای واقعی تجربه کنید. اگر به دنبال این تفریحات هستید، سواحل دریای خزر بهترین پیشنهاد برای شما خواهد بود. خط ساحلی دریای خزر و شهرهای واقع شده در این خط مرزی از بندر ترکمن تا آستارا همیشه تفریحات ساحلی هیجان‌انگیزی برای گردشگران دارد. به همین دلیل هم شهرهای سرسبز شمالی و ساحلی از کلاله تا محمودآباد، رشت و زیباکنار در دستهٔ شهرهای محبوب گردشگران قرار دارد. این شهرها با طبیعت بکر، زیبایی منحصر به فرد و تفریحاتی که در خود جای داده‌اند، در طول سال گردشگران بسیار زیادی را به خود جذب می‌کنند. 

بندر ترکمن

یکی از دلایل سفر به بندر ترکمن، بازدید از اسکلهٔ زیبای این شهر بندریست. بندر ترکمن شهر مرزی ما با کشور ترکمنستان است و اسکله تفریحی و اقتصادی دارد. با دیدن نقشهٔ ایران، متوجه خواهید شد که این اسکلهٔ زیبا در غرب بندر ترکمن واقع شده و سرتاسر آن را قایق پدالی و بازارهای محلی جذاب پوشانده‌ است. همچنین زمینی برای اسب‌سواری هم در کنار دریا دارد. با سفر به بندر ترکمن می‌توانید هم از شهرهای زیبای این منطقه دیدن کنید و هم با استفاده از قایق‌های پدالی و موتوری از گذر روی دریای خزر لذت ببرید.

بابلسر

بابلسر سواحل بسیار زیبا و دیدنی از جمله بهنمیر، خزرشهر و کرفون را در خود جای داده است. این سواحل هر کدام به تنهایی زیبایی خاص و منحصر به خود را دارند. تنوع سواحل و وجود شهرک‌های ساحلی متنوع در این شهر باعث شده که توجه سرمایه‌گذاران به بابلسر جلب شود. تا جایی که قیمت زمین در بابلسر رشد چشمگیری داشته است. در کنار این سواحل که سفر به آن خالی از لطف نیست، اسکلهٔ زیبای بابلسر هم در این شهر همچون نگینی در مازندران می‌درخشد. این اسکله در گذشته بندر بسیار زنده و شلوغی برای لنگر انداختن کشتی‌هایی که از روسیه به ایران سفر می‌کردند، بود. اما اگر قصد وقت‌گذرانی و تفریح روی دریای خزر را دارید بهتر است به کنار بابلرود بروید. یکی از مهم‌ترین تفریحات این منطقه قایقرانی روی دریای خزر است. پایانهٔ اتوبوس‌های دریایی بابلسر دقیقا در کنار بابلرود قرار دارد و با تهیه بلیط می‌توانید سوار قایق شوید و از سفر روی دریای زیبای خزر لذت ببرید.

چالوس

اگر  قصد سفر به شمال را داشته باشید، جاده چالوس می‌تواند انتخاب اول شما برای سفر به شهرهای شمالی باشد. این جاده در هر فصل زیبایی‌های خاص خود را دارد. همچنین وجود شهرهای زیبا و سرسبز در این جادهٔ بسیار زیبا چالوس را به یکی از محبوب‌ترین جاده‌ها تبدیل کرده است. چالوس سرشار زیبایی است و سفر به آن می‌تواند یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهای عمرتان را رقم بزند. پیشنهاد ما به شما این است که اگر سرمایهٔ زیادی دارید و نمی‌دانید با آن چه کنید، به خرید خانه و زمین در این منطقه بپردازید تا با یکی دو ساعت رانندگی بتوانید خود را به دریای زیبای خزر برسانید. شما می‌توانید با ورود به سایت دیوار از قیمت زمین در چالوس آگاه شوید. در کنار تمام محاسن چالوس نمی‌توان از نمک‌آبرود چشم پوشید. یکی از زیبایی‌های چالوس نمک‌آبرود است که دقیقا در میان جاده چالوس-تنکابن واقع شده است. این منطقهٔ ساحلی زیبا هر آنچه که خوبان دارند را یک جا دارد. این منطقه تفریحات بسیار زیبایی از جمله پاراسل، شهربازی ساحلی، پیست موتور و ماشین ساحلی، جت اسکی، قایق و ... را در خود جای داده است. اگر هم حوصلهٔ استفاده از این تفریحات را ندارید می‌توانید در آلاچیق‌ها اتراق کرده یا در مسیر جنگلی نمک‌آبرود پیاده‌روی کنید.

 

Untitled1

متل قو

یکی از سواحل زیبای مازندران متل قوست. متل قو در سلمان شهرِ عباس آباد قرار دارد. این منطقهٔ ساحلی بسیار دیدنی از گذشته تا به امروز محلی برای وقت‌گذرانی ثروتمندان بوده است. در این منطقه هتل‌ها رستوران‌ها و مراکز خرید متعددی وجود دارد که برای استفاده از آن باید جیبی پر از پول داشته باشید. اما ساحل این منطقه خصوصی نیست و برای ورود به آن نباید ورودی پرداخت کنید. در این ساحل تفریحاتی از جمله جت اسکی، قایق‌سواری و پاراسل وجود دارد.

رامسر

رامسر نگین شهرهای شمالیست. این شهر ساحلی درست در میان گیلان و مازندران قرار دارد. اما روی نقشه متعلق به مازندران است. این شهر را بیشتر به ساحل زیبا و ورزش‌های ساحلی آن می‌شناسند. مجموعه‌ٔ ورزش‌های ساحلی از جمله پاراسل، اسکی روی آب، قایق‌های تندرو و پدالی و جت اسکی در این شهر قرار دارد. همچنین با سفر به این شهر می‌توانید از امکانات موجود در پارک آبی رامسر هم استفاده کنید.

بندرانزلی

یکی از زیباترین بنادر ایران بندر انزلی است. این بندر در گذشته محل پهلوگیری کشتی‌هایی بوده که از روسیه و ارمنستان به ایران سفر می‌کردند. بندر انزلی شکل و شمایل کاملا اروپایی دارد و آن هم به دلیل سفرهای متعدد کشتیران‌ها به این منطقه بوده است. در بندر انزلی سه منطقهٔ بسیار زیبا برای تفریح در دریای خزر وجود دارد. بلوار ساحلی، موج‌شکن و کشتی تفریحی میرزا کوچک خان. بلوار ساحلی نخستین پارک به سبک اروپایی در ایران به حساب می‌آید. این بلوار بسیار زیبا، چشم‌انداز مناسبی به تالاب انزلی، کشتی‌های پهلو گرفته در بندر انزلی و دریای خزر دارد. همچنین محل بسیار مناسبی برای پیاده‌روی محسوب می‌شود. در این بلوار محلی برای قایق‌سواری وجود دارد. موج شکن بندر انزلی در گذشته برای جلوگیری از آسیب‌هایی که از موج‌های ناشی از حرکت کشتی‌ها به وجود می‌آمد، ساخته شده بود؛ اما حالا به مکان تفریحی تبدیل شده است. این موج شکن چشم‌اندازی به دریا، ساحل انزلی و بلوار ساحلی انزلی دارد. کشتی میرزا کوچک خان در گذشته یک کشتی تفریحی برای تردد در میان شهرهای ساحلی داخلی و خارجی بود؛ اما حالا چند سالی است که در ساحل لنگر انداخته و به رستوران و کافی‌شاپ تغییر کاربری داده است.

سخن آخر

جنگل و دریا نشانه آبادانیست و به همین دلیل هم شهرهای شمالی یکی از زنده‌ترین و آباد‌ترین شهرهای ایران به حساب می‌آیند. طوری که در کنار خط ساحلی دریای خزر شهرهای بسیار زیبایی به وجود آمده و مردم هر جایی که آب دیدند در آنجا مشغول به ساخت خانه و اجتماع کوچک خود شدند. اگر خط مرزی میان دریا تا ساحل را در دریای خزر پیش بگیرید با سواحلی روبرو خواهید شد که هر کدام از آنها تفریحات بسیار جالب و هیجان‌انگیزی را در خود جای داده‌اند. اما برای اینکه بهتر با این تفریحات آشنا شوید، بهتر است به خواندن نوشته‌ها اکتفا نکنید و کوله پشتی خود را برای سفر به این شهرهای زیبا ببندید.