به گزارش اکونا پرس،

دولت ها طرح های را به صورت ملی اجرا می کنند  تا مزیت های یک  استان   از نظر سرمایه گذاری اقتصادی مشخص شود تا نقشه راهی برای  فعالان اقتصادی هر استان  باشد به عنوان مثال طرح آمایش سرزمین  و یا طرح هایی که معاونت اقتصادی استانداری ها  تدوین می کنند  از جمله آنهاست.

گفتنی است در میان طرح های اقتصادی و سرمایه گذاری ملی، طرح تکاپو  با نگاه اشتغال‌زایی،  طرح های اقتصادی استانها را بررسی کرده است.  برای شناخت جنبه های مختلف طرح تکاپو بر اساس آمار و ارقام، این طرح در استان گلستان بررسی شده است.

 بر این اساس مهمترین شاخص های اقتصادی استان گلستان بدین شرح است: سهم جمعیت از تولید ناخالصی داخلی حدود ۲.۶ درصد،  سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی استان  حدود ۲۱.۲ درصد، سهم بخش صنعت از تولید ناخالصی داخلی استان  حدود ۱۰.۸ درصد،  سهم بخش خدمات از تولید ناخالصی داخلی استان حدود  ۶۹%، سهم بخش ساختمان از تولید ناخالص داخلی استان حدود ۷.۴ دهم درصد، ضریب نفوذ اینترنت ۱۳.۶ درصد؛ نرخ باسوادی حدود    ۸۶ و یک دهم درصد، سهم اشتغال بخش خدمات ۴۵% ،سهم اشتغال بخش صنعت ۲۶ درصد، سهم اشتغال بخش کشاورزی ۲۷ درصد،  جمعیت  روستایی ۴۵ درصد، سهم جمعیت شهری ۵۴ درصد، نرخ مشارکت اقتصادی ۳۸ درصد، شاخص بهبود فضای کسب و کار ۵ درصد است.

 بر اساس آمار و ارقام مهم ترین مزیت استان گلستان به عنوان یک شاخص مورد بررسی قرارگرفته، کشاورزی است بر این اساس استان گلستان بالاترین میزان تولید سویا و کلزا در کشور را دارد. همچنین کسب رتبه دوم محصولات زراعی دیم کشور و رتبه دوم تولید و پرورش کرم ابریشم  از دیگر مزیت های استان گلستان است.

 اما با توجه به مزیت استان گلستان در بخش کشاورزی، مقایسه تناسب بین دانش‌آموختگان استان با مزیت های اقتصادی آن   نکات متفاوتی را نشان می دهد  بر این اساس حدود ۴۵ درصد از نیروی انسانی استان گلستان در رشته علوم انسانی، 30 درصد در رشته مهندسی،   ۱۰ درصد در رشته علوم کشاورزی،8 درصد  علوم پایه، پنج درصد در علوم پزشکی و پنج درصد در علوم هنر تحصیل کرده اند. بر این اساس رتبه اول اشتغال ناقص با حدود ۱۹ درصد متعلق به استان گلستان است.