به گزارش اکونا پرس،

وضعیت صنعت خودرو نقش بسزایی درتوسعه و رونق اشتغال و سایر صنایع کشور دارد امار و ارقام از روند تولیدات ۵ ساله گذشته نشان می‌دهد که شرکت های خودروسازی در سال ۱۳۹۵ حدودیک میلیون سیصد و پنجاه هزار خودرو، در سال ۱۳۹۶ حدود یک میلیون و ۵۳۶ هزار دستگاه خودرو، در سال ۱۳۹۷ حدود ۹۵۶ هزاردستگاه خودرو و در سال ۱۳۹۸با ثبت رکورد کمترین تولید خودرو به میزان ۸۳۲ هزار دستگاه و در سال ۱۳۹۹ حدود ۹۹۲ هزار دستگاه خودرو  تولید کردند.

 جالب است بدانید که مصرف واقعی خودرو در کشور ما  حدود یک میلیون دستگاه خودرو در سال است این میزان مصرف جدای از دلالی و واسطه های صنعت خودرو است.

 با توجه به اینکه در سال ۱۳۹۹ و بخصوص در ماه‌های پایانی آن حدود ۹۹۲ هزار دستگاه تولید شد و این میزان به رقم مصرف سالیانه نزدیک شد اما تاکنون در برخی از انواع خودروها با مشکل تولید مواجه هستیم در واقع این میزان تولیدات برخی از انواع خودروها را در بازار اشباع کرده است.

گفتنی است در گذشته دو نوع مدل در صنعت تولید خودرو وجود داشت بر این اساس  شرکت های خودروساز از طریق انتقال خط مونتاژ به کشور و یا داخلی‌سازی قطعات تا درصد مشخصی  خودرو تولید می کردند.

اما تولید خودرو بر اساس فناوری های روز با هدف بومی سازی آن در کشور وجود ندارد  جای دارد تا شرکت‌های ایرانی بتوانند خودرویی بسازند و آن را تجاری سازی و صادر کنند.

مهمترین معایب مدل های گذشته تولید خودرو در کشورعدم افزایش تحقیق، توسعه و کیفیت محصولات تولیدی،عدم شکل‌گیری بازار مشترک،به صرفه نبودن تولید برخی از قطعات و تحریم پذیری بالای آن است.

همانطور که می دانید خود خودروسازی  و قطعه سازی باید مقیاسی  متناسب برای تولید داشته باشند  هم اکنون در کشور حدود ۱۲۰۰ واحد قطعه سازی خودرو وجود دارد  اغلب آنها با خطر ورشکستگی و نابودی مواجه هستند.این قطعه‌سازان اغلب به خاطر آن که مقیاس تولید را رعایت نکرده  یا به علت عدم دریافت مطالبات شان   در حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان  با مشکلات و چالش‌های جدی مواجه هستند.