به گزارش اکونا پرس،

در جهان نقش بسزایی برای بنگاه های کوچک و متوسط به عنوان SME ها  در نظر گرفته می شود چرا که اغلب کشورهای پیشرفته جهان بنیان اقتصادی و موتور محرکه آن را بر دوش  صنایع کوچک و متوسط قرار می دهند.

 بر این اساس کشور ژاپن تعاریف و استانداردهای خاصی را برای صنایع و بنگاه های خرد کوچک و متوسط پیش بینی کرده است به گونه ای که بخش صنایع کارخانه‌ای با حداکثر ۳۰۰ میلیون ین سرمایه و ۲۰۰ نفر کارگر، بخش عمده فروشی با حداکثر ۱۰۰ میلیون ین  و حداکثر ۱۰۰ نفر شاغل، بخش خرده فروشی با حداکثر ۵۰ میلیون ین سرمایه  حداکثر ۵۰ نفر شاغل، بخش خدمات با حداکثر ۱۰۰ نفر شاغل فعال هستند. آمار و ارقام نشان می‌دهد که کشورهای متعدد دنیا به چه صورت به بنگاه‌ها و صنایع خرد وکوچک اتکا دارند.

 در کلیه کشورها سهم بالایی از تعداد بنگاهها( بین ۷۰ تا ۹۵ درصد) طبق آمار سال ۲۰۱۴ جزو کسب و کارهای خرد و بنگاه های کمتر از ده نفر  در اقتصاد آن کشور داشته است  بگونه‌ای که کشور ترکیه حدود ۹۸ و ۳ دهم درصد از کل بنگاه های آن توسط کسب و کارهای کوچک و کمتر از ۱۰ نفر اداره می شوند.

 همچنین کشورهای استرالیا، اسلواکی، یونان، جمهوری چک، فرانسه، پرتغال، هلند، لهستان، ایتالیا، اسپانیا، اسلوونی، بلژیک، سوئد، مجارستان، ایرلند، اسلواکی، نروژ، فنلاند، اتیوپی، مکزیک و استونی دانمارک، انگلستان و... با اختلاف های ناچیزی در حد ۵ تا ۶ درصد در رتبه های بعدی  بهره مندی از بنگاه های کوچک و متوسط قرار دارند.

 از طرفی نیز سهم بنگاه های خرد و کوچک در اتحادیه اروپا حدود ۹۲ درصد، در ایتالیا حدود ۹۵ درصد، در ترکیه ۹۵% در اندونزی ۹۸ درصد، در مالزی ۷۵ درصد و در ایران حدود ۴۷ درصد است.

 این آمار نشان می‌دهد که چقدر کشور ما در به کارگیری ظرفیت های مغفول مانده  بنگاه‌های خرد و متوسط صنعتی نسبت به دنیا عقب است. از طرفی نیز سهم  بنگاه های کوچک در تولید ناخالصی و اشتغال  کشور های پردرآمد حدود ۵۶ درصد است اما در ایران تنها ۷ درصد از تولید ناخالص ملی  توسط صنایع کوچک تامین می شود.

جالب است بدانید برای راه اندازی یک کسب و کار کوچک با حداقل ۵ کارگر  حدود  ۲۲  میلیون تومان هزینه در ماه نیاز است این در حالی است که دریافتی هر کارگر بدون فرزند و پس از کسر حق بیمه محاسبه شده است همچنین مبلغ حق بیمه سهم کارگر و کارفرما حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پیش‌بینی شده است.