برای تمامی حرفه‌ای هایی که در بازار فعال هستند و قدم‌هایشان را با برنامه و تحلیل بر می‌دارند، معامله کردن کاری است جذاب و هیجان انگیز. این افراد فرصت‌ها را پیدا کرده و در زمان‌های مناسب اقدام به خرید و فروش می‌کنند.

در بازار روش‌های مختلفی همچون تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال (بنیادی) و تابلوخوانی وجود دارد که هدف غایی تمامی این روش‌‌های تحلیل سهم، رسیدن به سود بیشتر و بازدهی بالاتر است. امّا روش‌های نوینی بوجود آمده که به تحلیلگران کمک می‌کنند تا در انتخاب سهم بهتر عملکرده و تصمیم‌‌های هوشمندتری اتخاذ کنند.

اگر شما هم علاقه دارید با این روش‌ها آشنا شده و در بورس بهتر سرمایه گذاری کنید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

راه‌هایی که در انتخاب و تحلیل بهتر سهام به ما کمک می‌کنند

Untitled1

در صورتی که در بورس ایران فعال باشید  به احتمال زیاد شما هم معمولاً در معاملاتتان با یکی از روش‌های تابلوخوانی، تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال، فیلترنویسی یا استفاده از سیگنال‌های افراد در شبکه‌های اجتماعی خرید و فروش کرده‌اید. امّا آیا فرصت بررسی تمامی سهم‌های بازار را با استفاده از این تحلیل‌ها دارید ؟ یا حتی درصورتی که از فیلترنویسی استفاده می‌کنید آیا می‌توانید وضعیت هر یک از سهم‌هایی که در یک روز در فیلتر شما قرار می‌گیرند را به سرعت بررسی و ویژگی‌های اصلی هریک را متوجه شوید؟ برای حل این مسائل گاهی اوقات افراد صرفاً روی سهم‌هایی معامله می‌کنند که آنها را می‌شناسند. امّا این موضوع در عین داشتن مزیت، موجب کم شدن تعداد انتخاب‌ها می‌شود.

برای انتخاب درست و رفع محدودت‌هایی که وجود دارد نیاز به راه حلی است که از طریق آن بتوانیم حجم زیادی از اطلاعات متنوع را در زمانی محدود و کوتاه بررسی کنیم. اینجاست که تحلیل داده به ما کمک می‌کند تا بهتر و دقیق‌تر انتخاب کنیم. با استفاده از تحلیل داده می‌توان با تعریف الگوریتم‌های مختلف  تمامی شرکت‌های فعال در بورس را تحلیل نمود. با استفاده از این الگوریتم‌ها می‌توان شاخص‌های مختلفی تعریف و بر اساس این شاخص‌ها به هر سهم امتیازدهی کرد.

داده‌هایی که در حال حاضر در بازار وجود دارد عمدتاً شامل داده‌های معاملات، اطلاعات بنیادی سهم‌ها، تحلیل‌ها و اخباری است که در شبکه‌های اجتماعی تولید و منتشر می‌شوند. این داده‌ها هر یک به نوعی در شکل‌گیری روندهای آینده بازار و سهم ها تاثیر گذارند.

به کمک تحلیل داده تاثیرگذاری اطلاعات و داده‌های مختلف سنجیده شده و می‌توان از ترکیب این اطلاعات با هم الگوریتم‌های مختلفی را تعریف نمود. بنابراین افرادی که از ابزارهای تحلیل داده استفاده می‌کنند به تحلیل حجم بسیار زیادی از داده ها دسترسی دارند که یک فرد عادی نمی‌تواند بصورت فردی و بدون کمک این ابزارها به این حجم از اطلاعات دسترسی داشته و آنها را تحلیل کند.

 

قدرت تحلیل خود را چند برابر کنید: روش‌های تحلیلی نوینی که به شما در انتخاب سهام و سرمایه گذاری موفق کمک می‌کنند

همانطور که گفته شد ابزارهای نوین قادرند در تحلیل به سرمایه گذاران و سهامداران کمک کرده و در نهایت بازدهی افراد را بهبود بخشند. امّا این تحلیل ها انواع مختلفی دارند که در این مقاله بعضی از مهمترین آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

تحلیل معاملات و امتیازدهی به سهم ها

یکی از جالب ترین ویژگی هایی که می توان با استفاده از تحلیل داده و الگوریتم به آن دست یافت امتیازدهی به سهم ها است. با استفاده از این روش الگوریتم‌ هایی طراحی می شوند که با استفاده از اطلاعات و داده های متنوع معیارهای مختلفی که در سهم وجود دارد را اندازه گیری می‌کنند. با این کار تحلیلگر می تواند سهم مورد نظر خود را با توجه به معیارهای گوناگون به سرعت بسنجد در حالیکه در صورتی که فرد بخواهد این سنجش را بصورت انسانی و بدون استفاده از الگوریتم انجام دهد شاید هرگز نتواند با دقت کامپیوتر رقابت کند.

 برای مثال فرض کنید شما می خواهید عملکرد حقوقی های سهام وبملت را تحلیل کرده و ببینید که حقوقی‌ های سهم در روزهای اخیر چگونه معامله کرده‌اند. الگوریتم ها با تحلیل اطلاعات مربوط به معاملات به شما خروجی داده و در یک نگاه می توانید عملکرد حقوقی را در دوره‌های  مختلف بررسی کنید. این روش‌ها علاوه بر صرفه جویی در زمان، دقت بالاتری داشته و بدلیل اینکه محاسبات توسط کامپیوتر انجام می‌شود دچار جهت گیری نبوده و در تصمیم گیری های مهم به تحلیلگران کمک می‌کنند. سایت تلبورس به شما کمک می کند که به چنین الگوریتم هایی دسترسی داشته و بتوانید با دید بهتری تصمیم گیری کنید.

Untitled2

 

تحلیل متن و تحلیل احساسی شبکه‌های اجتماعی

در بازار سرمایه گروه‌ها و کانال های بسیار زیادی فعالیت کرده و اخبار، تحلیل و نظرات خود را در باره روند بازار و سهم های مختلف به اشتراک می‌گذارند. برای اینکه تحلیل گرها و سرمایه گذاران بتوانند درباره یک موضوع بخصوص تحلیل های دیگران را خوانده و بدانند نظر بازار در باره موضوع مورد نظر چیست نیاز به صرف زمان زیادی است زیرا پیدا کردن تحلیل‌هایی که مروبطه به موضوع یا سهم بخصوصی است کاری بسیار زمان گیر بوده. مثلاً فرض کنید فردی بدنبال بررسی وضعیت سهم های بانکی در بازار بوده و می خواهد بداند که تحلیل گران در باره بانکی ها چه نظری دارند. پیدا کردن پیام‌هایی که درباره این موضوع باشند بصورت فردی کار بسیار دشواری است.

امّا سرویس ها و نرم افزارهایی  وجود دارند که با کمک تکنولوژی‌های جدید و بهره گیری از هوش مصنوعی به راحتی متن ها را دسته بندی کرده و با جستجوی موضوع یا سهم مورد نظر می‌توانید به تمامی محتوایی که مورد نظرتان است دسترسی داشته باشید. مثلاً در صورتی که در میان بانکی ها بدنبال تحلیل سهم وبصاد (بانک صادرات ایران) بودید به راحتی با جستجوی این نماد می توانید به پیام ها و تحلیل هایی که در باره آن منشتر شده دسترسی داشته باشید.

امّا خواندن پیام‌هایی که در باره یک موضوع خاص یا یک سهم در بازار منتشر شده حتی در صورتی که به تمام پیام ها دسترسی داشته باشیم می‌تواند کار بسیار زمانبری باشد. زیرا گاهی اوقات در باره یک سهم در روز بیش از صدها محتوای متفاومت منتشر می شود و خواندن این تعداد پیام نیز کار آسانی نیست. در اینجا هم هوش مصنوعی به کمک تحلیل گران آمده. با استفاده از تحلیل متن می توان به سرعت متوجه شد که پیام‌هایی که در باره یک موضوع یا یک سهم بخصوص منتشر شده را از لحاظ مثبت، منفی یا خنثی بودن دسته بندی کند. بنابراین افراد به سرعت می توانند بفهمند که از میان صدها پیام چه تعداد پیام مثبت و منفی وجود داشته.

علاوه بر این موارد الگوریتم ها کمک می‌کنند که اگر بطور ناگهانی تعداد پیام‌هایی که در باره‌ی یک سهم در کانال‌های مختلف منتشر می شود افزایش یافت، این سهم ها را شناسایی و بررسی کنید.

در در نظر داشته باشید که الگوریتم‌های مختلف طوری طراحی شده‌اند که به شما در تصمیم‌گیری بهتر کمک کرده تا در نهایت بتوانید بازدهی بهتری داشته باشید. لذا در زمان تحلیل می توانید با استفاده از سرویس هایی همچون تلبورس که الگوریتم ها و داده های مختلف بازار و شبکه های اجتماعی را در اختیارتان قرار می‌دهند دید بهتری داشته و در نهایت بازدهی معاملات خود را بالا ببرید.