به گزارش اکونا پرس،

سارا مرادخانی - در واقع هدف اصلی از برگزاری یک همایش ایجاد فضا و شرایطی است تا هم اندیشان در خصوص یک موضع واحد در کنار یکدیگر درباره یک مساله واحد صحبت کرده و آراء و افکار مشترک خود و البته نقد و پیشنهاداتشان را با یکدیگر به اشتراک بگذراند. اغلب همایش ها علاوه بر اینکه محلی برای گردهمایی متخصصان محسوب می شود،جایی است که مسئولان مرتبط و غیر مرتبط به سخنرانی در خصوص همان مساله یا مسائل دیگر می پردازند.

به طور کلی، هدف از برگزاری همایش ها ایجاد فضای تبادل اطلاعات و افکار در موضوعات مختلف علمی و پژوهشی و پدید آوردن فرصت هایی برای بررسی واکنش های جامعه نسبت به آن موضوع و ایجاد تحولات اجتماعی است.

با شروع فراخوان یک همایش با موضوعی خاص، افراد مرتبط با آن موضوع در صدد رونمایی از فعالیت ها و دانش خود و ارائه مقالات مرتبط با آن موضوع بر می آیند. این تلاش ها موجب می شود قدم موثری در جهت پیشرفت جامعه و رسیدن به تکامل بیشتر برداشته شود. در پس ارائه مقالات و سخنرانی ها، چالش های ذهنی برای ارائه دهندگان مقاله و نیز برای شرکت کنندگان همایش و مخاطبان مقالات به وجود می آید و این خود زمینه ساز تحولات موثر در جامعه علمی است.

همایش ها ارتباط مستقیمی با رشد و تحولات یک جامعه دارند. و برگزاری همایش ها نشان دهنده آن است که آن کشور در حال واکنش و تحول در همان موضوع خاص می باشد.

بنابراین برگزارکنندگان همایش ها با هدف فراهم ساختن محیطی برای انتشار دستاوردهای نو، به تکاپو انداختن اعضای جامعه و افزایش فعالیت های آنها، تبادل اندیشه میان افراد، تحت تاثیر قرار دادن جامعه به منظور پیشرفت در آن زمینه خاص و مطرح ساختن فعالیت های موسسه برگزار کننده همایش اقدام به برگزاری همایش های مختلف می نمایند.

چنانچه اهداف فوق مورد توجه و هدف برگزار کنندگان همایش قرار گیرد، می توان انتظار داشت که همایش از سطح کیفی و کمی مناسبی برخوردار باشد.

اما در ایران نیز این مساله مانند سایر مسائل باز هم با جاهای متفاوت است! به طور کلی برگزاری همایش در ایران به نظر می رسد از مسیر اصلی خود خارج شده است. همایش ها تبدیل به میتینگ های سیاسی و مطرح کردن افرادی شده اند که تریبونی برای سخن گفتن و طرح خود ندارند. هرچند یک همایش با هدفی والا قرار است برگزار شود اما پس از برگزاری همگان فراموش می کنند که این همایش قرار بوده دردی را درمان کند و یا راه های جدید برای توسعه و یا تبادل افکار بوده است. به طور کلی همایش برای برگزار کننده درآمد و روزمه ای قابل توجه و برای شرکت کنندگان نیز راهی برای تازه کردن دیدارها و دیدن مسئول و وزیر و وکیلی که شاید دیدارش در حالت عادی میسر و یا به راحتی نباشد!

سواستفاده از نام و عنوان افراد و موسسات  برای داغ کردن تنور یک همایش رفتار غیر حرفه ای است که غالبا توسط برخی از موسسات تازه کار اتفاق می افتد.

رئیس اتاق اصناف تهران،در این خصوص می گوید: برای استفاده از نام اشخاص باید مجوز رسمی و کتبی از آنها گرفته شود. اینکه شخصی به نام شما از کسی دیگری پول دریافت کند هرگز موید این نیست که شما او را تایید می کنید، چنانچه شما تلفنی و یا حضوری تاییدش کنید، یعنی که کار او درست است.

قاسم نوده فراهانی همچنین در خصوص استفاده برخی از موسسات از نام وی و اتاق اصناف تهران در برخی از همایش ها نیز گفت:  اینکه به نام اصناف، به خصوص اصناف تهران اقدام به برگزاری همایش و یا هر نوع فعالیت دیگری کنند، دلیل بر تایید ما نیست،باید هر کس به نام اصناف هر نوع فعالیتی می کند،با مجوز از ارگان های نظارتی باشد.

قاسم نوده فراهانی در ادامه افزود: اینکه یک موسسه، با نام اصناف و یا شخص بنده اقدام به برگزاری همایش و یا سمینار کند و یا هر فعالیت دیگری داشته باشد تا این لحظه بدون اطلاع ما بوده و آن را چنانچه بدون مجوز اطلاع رسانی کرده و اقدام به برگزاری کرده و یا قرار است برگزار کند، قویا تکذیب و رد می کنم.

وی همچنین متذکر شد که در شرایط کرونا ما برای همکاری و یا برگزاری هر نوع سمینار و یا همایش سخت گیری هایی داریم و قطعا ان ار رعایت می کنیم.