بنابر گزارش میهن بلاکچین، روز پنج شنبه از مجسمه ساتوشی ناکاموتو، خالق ناشناس و افسانه‌ای بیت کوین، رونمایی شد. این سردیس برنزی که به شکل فردی مرموز و ملبس به شنل طراحی شده است، چهره‌ای براق و بازتاب‌کننده دارد؛ گویی با نمایاندن چهره تماشاگر، به او یادآوری می‌کند که ساتوشی خود اوست. اما ساتوشی ناکاموتو کیست؟ در سال ۲۰۰۸، فرد یا گروهی از افراد ناشناس با نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو» مقاله‌ای منتشر کردند که به وایت پیپر بیت کوین مشهور شد. در این مقاله، ناکاموتو با پیشنهاد و شرح سازوکاری نوین، غیرمتمرکز، ضد سانسور و امن برای تراکنش‌های مالی بر بستر شبکه الکترونیک، سعی داشت تا کنترل پول و سیاست‌های مالی را از چنگ دولت‌ها، بانک‌های مرکزی و نهادهای مالی در آورد و به عموم مردم تفویض کند.

با گذشت ۱۳ سال و صدها اتفاق، امروز، زاده ساتوشی بدل به بخشی غیرقابل چشم‌پوشی از اقتصاد جهانی شده است به نحوی که هر روز خبری از جانب دولتمردان در خصوص طرح‌ها و لوایح مرتبط با بیت کوین و رمزارزها به گوش می‌رسد. در مطلب پیش رو به بررسی بازار رمزارزها و به طور خاص بیت کوین در شش ماهه اول سال ۲۰۲۱ میلادی بر اساس گزارش سایت کوین گکو خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

قصه از کجا شروع شد؟

پیش از شروع بررسی سال ۲۰۲۱، بیایید شمایی کلی از وضعیت بازار در سال ۲۰۲۰ ترسیم کنیم:

سال ۲۰۲۰ میلادی سال شکوهمندی برای ارزهای دیجیتال بود. دارایی‌های دیجیتال پس از زمستانی تقریبا ۲ ساله،‌ رشد قابل توجهی در این سال داشتند به نحوی که ارزش کل بازار ۳۰ رمزارز برتر، با حدود ۳۰۸ درصد رشد، از ۱۷۹ میلیارد دلار به ۷۳۲ میلیارد دلار رسید. این رشد برای بیت کوین ۳۰۳ درصد بود و این نخستین رمزارز موفق به گذر بالاترین قیمت تاریخی خود (تا آن زمان) در پایان سال میلادی شد. همچنین در ابتدای سال ۲۰۲۱، علی‌رغم رشد چشمگیر دیفای (امور مالی غیرمتمرکز – DeFi) در سال پیشین، بیت کوین (BTC) موفق به حفظ تسلط خود بر بازار شده بود و همچنان سهمی ۷۳ درصدی (تقریبا بدون تغییر نسبت به ابتدای سال) از کل بازار داشت. بزرگترین بازنده سال گذشته، رمزارز ریپل (XRP) بود. بنا بر گزارش میهن بلاکچین،‌ به واسطه شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) از شرکت مادر این ارز دیجیتال و به دادگاه کشیدن مدیران آن، این کوین سال بدی را پشت سر گذشت و ۳.۴ درصد از بازار خود را از دست داد. ستاره سال گذشته، اتریوم (ETH) بود. دومین رمزارز بزرگ فعلی دنیا،‌ به واسطه اجرای قراردادهای هوشمند و میزبانی از بزرگترین پلتفرم‌های مالی و برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp)، سال بسیار موفقی را پشت سر گذاشت و نسبت به بیت کوین عملکرد بهتری داشت (۴۷۲ درصد در قیاس با ۳۰۳ درصد رشد بیت کوین) همچنین اتر موفق به تصاحب بخشی از بازار پویای رمزارزها شد و سهم خود را در انتهای سال ۲۰۲۰ به ۱۱.۵ درصد رساند.

سه ماهه اول ۲۰۲۱ فصل آلت کوین‌ها

11

سال ۲۰۲۱ موجب توقف رشد رمزارزها نشد؛ ارزش بازار و حجم معاملات این حوزه در سه ماهه اول روز به روز افزایش یافت به نحوی که عدد خیره‌کننده ۲ تریلیون دلار رسید. همچنین قیمت بیت کوین به بیشترین قیمت تاریخی خود (تا امروز) رسید. در ابتدای فروردین سال ۱۴۰۰، این ارز دیجیتال در بازار به قیمت ۶۴۷۸۷ دلار معامله شد. خرید بیت کوین در سه ماهه ذکر شده، برای خریداران آورده‌ای ۱۰۳ درصدی به ارمغان می‌آورد. اما در سال ۲۰۲۱، از اهمیت بیت کوین در حوزه ارزهای دیجیتال کاسته شد. با رونق دیفای، تب NFTها و بازی‌های بلاکچینی، هجوم سرمایه به اتریوم و دیگر بلاکچین‌های دارای برنامه‌های غیرمتمرکز روانه شد. این مساله به خوبی در شاخص دامیننس نمایان است؛ در سه ماهه اول سال، تسلط بیت کوین با کاهشی ۵.۷ درصدی به ۶۵ درصد کاهش یافت. از سوی دیگر دامیننس اتریوم ۴.۳ درصد رشد کرد و به ۱۳.۱ درصد رسید. شبکه‌های دیگر نیز بیکار ننشستند، زنجیره هوشمند بایننس (و به تبع آن توکن BNB) و شبکه پولکادات (و توکن DOT) رشد قابل توجهی را تجربه کردند.

فصل آلت کوین‌ها فرا رسیده بود؛ ارزش بازار پروژه‌های دیفای رکورد تاریخی خود را زد و به فاصله کمتر از سه ماه، از حدود ۲۰ میلیارد دلار به ۹۵ میلیارد دلار رسید. دو برنده اصلی، شبکه اتریوم و بایننس اسمارت چین بودند. در سه ماهه نخست، ارزش کل قفل شده پروژه‌های مختلف دیفای در این دو به مرز ۷۲ میلیارد دلار رسید. شبکه هوشمند بایننس موفق شد با بهره‌گیری از هزینه تراکنش بالای شبکه اتریوم، سرمایه بسیاری را به خود جذب کند به نحوی که سهم سلطه این شبکه در میزان کل ارزش قفل شده (TVL) از ۳ درصد در ابتدای سال،‌ به ۲۷ درصد در آغاز بهار رسید.

توکن‌های بی‌همتا (NFT) یکی از پیشبران اصلی رشد این دو شبکه بودند؛ میزان اقبال به توکن‌های بی‌همتا را می‌توان از سهم جستجوی کلیدواژه NFT در قیاس با Defi در موتور جستجوی گوگل دریافت. در ابتدای سال، به ازای هر جستجوی NFT، ۸ جستجو برای دیفای صورت می‌گرفت. به فاصله تنها سه ماه،‌ این نسبت به کلی دگرگون شد.

22

 

سه ماهه دوم ۲۰۲۱ جولان میم کوین‌ها، چرت بهاری بازار

سه ماهه دوم ۲۰۲۱، عرصه تازیدن میم‌کوین‌ها بود. در حالی که بیت کوین سقوط سختی از اوج داشت (۵۵ درصد کاهش نسبت به بالاترین قیمت سه ماهه پیشین) و از حوالی ۶۵ هزار دلار به ناگهان به حضیض ۲۹ هزار دلار رسید، تب میم‌کوین‌ها و در صدر آن دوج کوین (DOGE) سوزان بود. دوج که با یک شوخی آغاز شده بود، با توییت‌های ایلان ماسک – مدیرعامل شرکت تسلا – رشد عجییی را تجربه کرد (۳۶۶ درصد در سه ماهه دوم و ۱۰۵۵ درصد در سه ماهه اول سال) و به رتبه ششم ارزشمندترین ارزهای دیجیتال رسید. به تبع دوج، میم‌کون‌های بسیاری پا به عرصه وجود گذاشتند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ارز شیبا (SHIBA) اشاره کرد. در پایان شش ماه اول سال، ۵۵ میم کوین به مجموع ارزش ۳۶ میلیارد دلار در بازار وجود داشت. در مقام مقایسه، این رقم ۱.۴۳ برابر نرخ رشد ناخالص ملی کشور کامبوج است.

33

بیت کوین اوضاع خوبی در سه ماهه دوم سال نداشت. افت ناگهانی قیمت، سبب فشار فروش گسترده این ارز شد. معاملات اهرمی فزاینده، منع استخراج بیت کوین در کشور چین (به عنوان بزرگترین مقر سابق ماینرها در جهان)، انتظار بازار از فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره و خبر پایان استفاده تسلا از بیت کوین به عنوان روشی برای پرداخت، اتفاقات مهمی بود که می‌تواند سبب این فروش شده باشد. به تبع بیت کوین، ارزش بازار رمرازارزها نیز سقوط کرد و از حداکثر تاریخی ۲.۲ تریلیون دلار، با ۴۱ درصد کاهش به ۱.۳ تریلیون دلار رسید. بیت کوین بازنده بزرگ این بازه بود و این مساله در سلطه این ارز اثر چشمگیری گذاشت. دامیننس بیت کوین با ۱۶.۳ درصد کاهش، به زیر ۵۰ درصد کاهش یافت. از سوی دیگر اتریوم نهایت بهره را فصل آلت کوین‌ها برد و به سهم ۲۰ درصدی از کل بازار رسید.

44

یکی از پروژه‌های موفق این برهه زمانی، بازی اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) است که بر بستر اتریوم فعالیت می‌کند. این بازی با تغییر مدل اقتصاد بازی‌ها و سهیم کردن گیمرها در درآمد، رشد قابل ملاحظه‌ای تجربه کرد به نحوی که سهم درآمد سازنده این بازی تنها در شش ماه، ۱۱۸ برابر شد و به ۱۲.۲ میلیون دلار در ماه ژوئن رسید.

جمع‌بندی

مروری اجمالی بر برخی از اتفاقات مهم شش ماه اول سال ۲۰۲۱ داشتیم. از ظهور و استقبال از کاربردهای نو بلاکچین همچون حوزه دیفای تا رشد بی‌سابقه و عجیب برخی ارزها به دلیل موج تبلیغات و فعالیت‌های بازاریابی. چیزی که عیان است این است که دنیای بلاکچین‌ها دنیایی پویا، پرتلاطم و غیرقابل پیش‌بینی است و در این مسیر، هر چند پروژه‌ای بتواند در کوتاه مدت رشد زیادی کند اما بدون کاربرد، نوآوری یا خلاقیت، به زودی به زیر کشیده خواهد شد. نقش آگاهی و دانش برای در امان ماندن از انبوه پروژه‌های کم‌ارزش در این فضا حیاتی است. برای آگاهی از آخرین تحلیل‌ها و اخبار بلاکچین، سایت میهن بلاکچین را دنبال کنید.