در این مطلب، هفت کشتی فوق‌بزرگی رو معرفی می‌کنیم که دنیا تا امروز به خودش دیده.

1.ناک نویس

نفت‌کش «ناک نویس» (Knock Nevis) بزرگ‌ترین کشتی تاریخ بشریت بود که البته در آخرین سفرش به مونت (Mont) تغییر نام داد و در نهایت سال ۲۰۰۹ هم بازنشسته شد! این نفت‌کش فوق‌بزرگ، بزرگ‌ترین ماشینیِ که بشر تا امروز ساخته!

ارتفاع ناک نویس از ساختمون امپایر استیت نیویورک هم بلندتر بود  و حدود ۴۵۹ متر طول داشت. شرکت ژاپنی «سومیتومو هوی اینداستریز» (Sumitomo Heavy Industries) در سال ۱۹۷۹ این کشتی رو ساخت؛ سال ۱۹۸۸ و در میانه جنگ ایران و عراق هم آسیب دید.

بعد از تعمیر اساسی، شرکت نروژی «یورگن جار» (Jorgen Jahre) اون رو خرید و سال‌ها استفاده کرد. در نهایت هم شرکت «اولسن تنکرز» (Olsen Tankers) این نفت‌کش رو خرید، اسمش رو به ناک نویس تغییر داد. سرعت این نفت‌کش غول‌پیکر به ۳۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

 

2.تی‌آی کلاس

سوپرتانکرهای «تی‌آی کلاس» (TI Class) هنوز هم بر پهنه اقیانوس‌ها در حال خدمات‌دهی هستن. این ناوگان، از چهار سوپرتانکر عظیم‌الجثه تشکیل شده که عبارت‌اند از تی‌آی آفریقا، تی‌آی آسیا، تی‌آی اروپا و تی‌آی اقیانوسیه و هر چهار غول دریایی فعال هستن.

این نفت‌کش‌های غول‌پیکر رو شرکت «کشتی‌سازی و مهندسی دریایی دوو» (Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering) کره جنوبی در سال ۲۰۰۳ و به سفارش شرکت «هلسپونت» (Hellespont) ساخت. طول اون‌ها حدود ۷۸ متر کوتاه‌تر از ناک نویس است.

 

3.کیومکس

چهارده کشتی «کیومکس» (Q-Max) در رتبه بعدی بزرگ‌ترین کشتی‌های جهان قرار می‌گیرن. این غول‌های عظیم‌الجثه، متخصص حمل گاز طبیعی مایع به سرتاسر جهان هستن و می‌تونن بیشتر از ۲۶۶هزار مترمکعب گاز را در خودشون جا بدن!

هرکدوم از این ۱۴ کشتی فوق‌بزرگ، نام خودش رو داره. شرکت‌های سامسونگ، هیوندای و دوو، به‌طور مشترک این غول‌ها رو ساختن و اولین کشتی از این مجموعه رو هم سال ۲۰۰۷ به آب انداختن. همه چهارده کشتی کیومکس رو شرکت قطری نکلیلات (Nakilat) در اختیار گرفته.

 

4.سی‌اس‌سی‌ال گلوب

«سی‌اس‌سی‌ال گلوب» (CSCL Globe) بزرگ‌ترین کشتی کانتینربر جهان و اولین کشتی، از ناوگانی شامل پنج کشتی ۱۹هزار تُنی است که سفارش آن در سال ۲۰۱۳ در چین ثبت شد و نوامبر سال 2014 هم مراسم باشکوهی برای نام‌گذاری اون برگزار کردن!

این مجموعه غول‌پیکر اون‌قدر موردتوجه قرار گرفت که شرکت مارسک (Maersk) در سال ۲۰۱۱ سفارش ساخت 20 فروند دیگه رو به قیمت ۲۰۰میلیون دلار برای هر کشتی به دوو داد؛ البته کشتی‌های جدید، کمی کوچک‌تر از سی‌اس‌سی‌ال هستن. این کانتینتربرها، بهینه‌ترین کشتی‌ها از نظر مصرف سوخت به حساب میان.

 

5.اوایسیز آو د سیز

«اوایسیز آو د سیز» (Oasis of the Seas)کشتی مسافربریِ که در کنار دو کشتی مشابه دیگه، به‌نام‌های «الور آو د سیز» (Allure of the Seas) و «هارمونی آو د سیز» (Harmony of the Seas) عظیم‌الجثه‌ترین و گران‌قیمت‌ترین کشتی‌های مسافربری جهان هستن.

این غول‌های دریایی رو شرکت «رویال کربین» (Royal Carribean) به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۰۹، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۵ ساخت و به آب انداخت. هرکدوم از این کشتی‌های فوق‌بزرگ 360 متر طول داشته و ظرفیت حدود ۶۳۰۰ مسافر، به‌علاوه حدود ۲۴۰۰ نفر خدمه رو دارن. اون‌ها ۴۲ کیلومتر بر ساعت هم سرعت دارن.

جالب بدونید داخل این کشتی‌های جذاب، امکانات تفریحی و ورزشی فراوانی هم برای سرگرمی مسافران در نظر گرفته شده، از جمله شبیه‌سازهای موج‌سواری، سالن اسکیت، دیوارهای صخره‌نوردی، استخرهای شنا، پارک آبی، و سالن بسکتبال به اندازه واقعی!

در چنین کشتی‌هایی که بیشتر شبیه شهرهای کوچک هستن، مسافرها به همه کارهای روزمره مثل خرید شارژ سیم‌کارت‌های اعتباری و کارت به کارت و انتقال وجه فوری و بسته اینترنت روزانه و شبانه و هزارویک خدمت ریزودرشت دیگه هم دسترسی دارن تا از کارهای روزانه عقب نیفتن.

 

6.کویین مری ۲

«کویین مری ۲» (Queen Mary 2) بزرگ‌ترین اقیانوس‌پیمای حاضر در اقیانوس اطلس به شمار می‌ره و بعد از کشتی «ملکه الیزابت 2»، بزرگ‌ترین اقیانوس‌پیماییِ که از سال 1969 تا امروز وجود داشته! این کشتی رو ملکه انگلستان، در سال 2004 و به افتخار کشتی ملکه الیزابت اول نام‌گذاری کرد.

این کشتی غول‌پیکر 345 متر طول داره و می‌تونه بیش از ۲۶۰۰ مسافر، به‌علاوه حدود ۱۲۵۰ نفر خدمه رو جا بده. سرعت کویین مری ۲ حدود ۵۶ کیلومتر بر ساعت برآورد می‌شه و اگرچه در مقایسه با کشتی‌های اوایسیز حدود 15 متر کوتاه‌ترِ، اما همچنان از بزرگ‌ترین اقیانوس‌پیماهای مسافربری به حساب میاد.

 

7.اینترپرایز

کشتی «یو‌اس‌اس اینترپرایز» (Enterprise)، بدون شک بزرگ‌ترین کشتی جنگی ساخت بشرِ که ناو هواپیمابر و هلی‌کوپتربر محسوب می‌شه و جالبِ بدونید با سوخت هسته‌ای کار می‌کنه. این غول دریایی تاریخچه پرفرازونشیبی هم داره و جزو شاهکارهای مهندسی کشتی‌سازی به حساب میاد.

حدود ۴۶۰۰ خدمه در یواس‌اس اینترپرایز مشغول هستند. این کشتی حدود ۳۹ کیلومتر بر ساعت سرعت داره. قرار بود اینترپرایز بعد از 51 سال خدمت، در سال 2013 بازنشسته بشه، ولی هنوز خبری از کناره‌گیری این کشتی عظیم‌الجثه از پهنه اقیانوس‌ها نیست.