به گزارش اکونا پرس،

با گذشت یک هفته از اعلام خروج آمریکا از برجام و علیرغم مذاکرات جدی ایران با کشورهای دیگر عضو گروه ۱+۵ برای حفظ منافع ایران در برجام، تبعات خروج ترامپ بر صنعت نفت ایران اندک اندک آشکار می شود.

به گزارش نکونیوز، امروز (سه شنبه) دو خبر جداگانه، از احتمال انصراف شرکتهای پرتامینای اندونزی و اینپکس ژاپن از حضور در میادین نفتی منصوری و آزادگان حکایت داشت. از یک سو آنگونه که رویترز اعلام کرده به دنبال خروج آمریکا از برجام و وضع تحریم های جدید علیه این کشور، شرکت اینپکس، بزرگترین شرکت اکتشاف انرژی ژاپن اعلام کرد، ممکن است از تلاش برای پیوستن مجدد به طرح توسعه میدان نفتی آزادگاه جنوبی در ایران دست بردارد.

اینپکس پیش از این هم در پروژه آزادگان حضور داشت اما در سال ۲۰۱۰ به دلیل وضع تحریم های آمریکا، سهم ۱۰ درصدی خود از میدان آزادگان را واگذار کرد و از ایران خارج شد. بعد از لغو تحریم ها علیه ایران در سال ۲۰۱۶، زمینه برای حضور مجدد شرکت اینپکلس در عملیات توسعه این میدان فراهم شده بود. سخنگوی شرکت اینپکس در این باره گفت ما درک می کنیم که پس از تصمیم اخیر ترامپ ورود به فعالیت های شرکت در مناقصه برای ما دشوار شده است. وی افزود، اینپکس همچنان علاقمند به حضور در بخش نفت و گاز ایران است، زیرا این بخش از پتانسیل بالایی برخوردار است و اگر وضعیت تغییر کند، شرکت اینپکلس علاقمند به پیوستن به این پروژه خواهد بود. به گفته سخنگوی اینپکس، در اوت ۲۰۱۷، شرکت اینپکس به کارگاهی که در خصوص میدان آزادگان جنوبی در ایران برگزار می شد پیوست تا اطلاعات مورد نیاز جهت حضور در مناقصه توسعه این میدان راجمع آوری نماید. وی به دلیل محرمانه بودن توافق با ایران از اشاره به جزئیات مربوط به وضعیت فرآیند حضور در این مناقصه خودداری کرد.

بر اساس برآوردهای موسسه وود مکنزی، میادین آزادگان، یکی از بزرگترین ذخایر نفتی جهان به شمار می روند که حدود ۳۳.۲ میلیارد بشکه نفت خام را در خود جای داده اند. تولید نفت در این میادین قرار بود به روزانه ۶۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

اما این تنها خبر ناخوشایند امروز برای صنعت نفت ایران نبود. یک مقام وزارت انرژی و منابع معدنی اندونزی هم از تصمیم شرکت دولتی پرتامینا برای به تعویق انداختن موقت امضای قرارداد برای اداره میدان منصوری ایران خبر داد. خبری که شاید مقدمه انصراف این شرکت از حضور در این پروژه باشد. دجوکو سیسوانتو گفته: پرتامینا تصمیم گرفته امضای قرارداد میدان منصوری با ایران را موقتا به تعویق بیاندازد.علت این تصمیم، تهدید تحریمهای آمریکا عنوان شده است.

سیامسو آلام، یکی از مدیران شرکت پرتامینا روز دوشنبه گفته بود این شرکت سرگرم بازبینی قرارداد است. پرتامینا پیش از این اعلام کرده بود که انتظار دارد قرارداد نفتی برای میدان منصوری در ماه مه امضا شود. پیشبینی می شد قرارداد توسعه میدان نفتی منصوری با پرتامینا، نخستین قرارداد نفتی جدید ایران در سال جدید باشد اما اینگونه به نظر می رسد که دیگر نمی توان امیدی برای حضور پرتامینا در این پروژه داشت.

میدان نفتی منصوری در جنوب غرب ایران و ۴۵ کیلومتری جنوب شرق اهواز در ناحیه فروافتادگی دزفول شمالی قرار گرفته است. این میدان از سمت شمال در مجاورت میدان اهواز، از غرب در مجاورت میدان آب‌تیمور و از شمال شرق، در مجاورت میدان شادگان است. میدان منصوری با استفاده از روش‌های ژئوفیزیکی در سال ١٣۴۲ شناسایی و در همان سال با حفر چاه شماره ١، مخازن آسماری و بنگستان آن کشف شد.

احتمال انصراف پرتامینا و اینپکس از حضور در پروژه های منصوری و آزادگان نشان می دهد که آثار خروج آمریکا از برجام بسیار زودتر از زمانی که انتظار می رفت مشخص شده و مسئولان حوزه دیپلماسی کشور نیازمند رایزنی های جدی تری برای کم اثر کردن تصمیم ترامپ هستند.