به گزارش اکونا پرس،

مجید افتخاری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تبصره ۴ ماده ۱۸ در زمینه شناسه کالا برای پوشاک هنوز ابلاغ رسمی نشده، اما شنیده‌ها حاکی از این است که احتمالا تا سه ماه آینده ابلاغ شود.

وی با بیان اینکه اخیراً معاون اول رئیس جمهور دستوراتی به وزارتخانه‌ها ابلاغ کرده که بخش عمده ای از دستورات ابلاغ شده به وزارت صمت، شناسه دار کردن کالاها در حوزه‌های مختلف بوده است، تصریح کرد: اما هنوز شناسه دار کردن کالا در بخش پوشاک، ابلاغ رسمی و اجبار نشده است.

افتخاری با بیان اینکه شناسه کالا بخشی از یک فرایند است، تصریح‌ کرد: شناسه کالا در کنار صندوق‌های مکانیزه و نظارت در سطح عرضه می‌تواند با قاچاق مقابله کند. شناسه کالا صرفاً زبان واحد دستگاه‌های حاکمیتی راجع به یک محصول است. بنابراین تا زمانی که صندوق‌های مکانیزه راه اندازی و سطح عرضه شفاف نشود، شرایط تغییر نمی‌کند.

به گفته عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک، با راه‌اندازی صندوق مکانیزه، تولید، موجودی انبار و فروش واحدهای تولیدی و صنفی در صندوق ثبت می‌شود. اما تا زمانی که میزان فروش مشخص نیست، واحد صنفی می‌تواند برای ۱۰۰ کالا شناسه بگیرد و روی ۱۰ هزار کالا درج کند.

افتخاری با بیان اینکه ساختار مالیاتی کشور مشکلاتی دارد، تصریح کرد: بخشی از مشکلات اجرای صندوق مکانیزه مربوط به همین ایرادات است، چرا که در موارد زیادی، مالیات با مبنا و منطق دریافت نمی‌شود. برای مثال بخش‌های مختلف در نظام مالیاتی کشور متهم هستند مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. همچنین در موارد زیادی مالیات دریافتی از اصناف به حق نیست.

شناسه کالا چیست؟

آئین‌نامه اجرایی شناسه‌های کالا و رهگیری کالا موضوع ماده (۱۳) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اواخر شهریور ماه ۱۳۹۵ از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، برای اجرا ابلاغ شد. ماده ۲۰ این آئین‌نامه مسئولیت اجرای آن‌را به وزارت صنعت، معدن و تجارت محول کرده و طبق ماده ۱۲ آن وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) موظف است "امکان ثبت شناسه رهگیری و دریافت گواهی الکترونیکی را در سامانه جامع تجارت فراهم کند و یکتا بودن شناسه‌های رهگیری را در سطح تمامی کالاهای مشمول، تضمین کند".