به گزارش اکونا پرس،

 با تغییر در شیوه فروش خودرو‌های داخلی به روش قرعه کشی، همچنان بسیاری از خریداران از تاخیر در تحویل خودروی خریداری شده گله‌مند هستند.

چرا خودرو‌ها با تاخیر به خریداران تحویل داده می‌شوند؟

دلیلی برای تاخیر در تحویل خودروها وجود ندارد. زمانی که قطعه ساز، نمی‌تواند به خطوط تولید، قطعه برساند، خودرو ناقص در پارکینگ می‌ماند. بازرسان سازمان بازرسی می‌توانند بازدید میدانی از پارکینگ خودروسازان داشته باشند. در حال حاضر بهانه افزایش قیمت را نداریم چرا که افزایش قیمت‌ها اعمال شده است.

بر اساس شواهد، پارکینگ خودروسازان مملو از خودرو است، اما با این حال خودروسازان از تحویل محصولات خود به مشتریان طفره می‌روند، علت چیست؟

از آنجایی که خودرو‌های کف پارکینگ خودروسازان ناقص است، نمی‌توانیم خودروهای ناقص را تحویل مشتریان دهیم.

کدام ارگان برای رفع مشکلات در حوزه تحویل خودرو‌های دپو شده در پارکینگ ها پیش قدم شده است؟

کمکی از سمت سازمان بازرسی نیامده، این در حالی است که ضرب‌الاجل برای تحویل خودرو‌ها می‌گذارند. در شرایط تحریم هستیم و در برخی قطعات نیاز به واردات داریم. ضرب‌الاجل برای زمانی است که مشکلی در تامین قطعات وجود نداشته باشد.

علت اصلی دپوی محصولات و تاخیر در تحویل خودرو‌ها را چه می‌دانید؟

به دلیل قیمت‌گذاری دستوری توان مالی خودروساز کم می‌شود و بنابراین نمی‌توانیم با زیان خودرو‌ها را تولید کنیم.

مهر ۱۴۰۰ سازمان بازرسی به مسئله دپوی خودرو‌ها ورود کرد؛ در آن زمان تعداد خودرو‌ها ۱۴۵ هزار خودرو بود و خودروسازان باید تا پایان آبان این تعداد را به صفر می رساندند، اما اکنون بعد از گذشت ۳ ماه این تعداد به ۱۷۰ هزار خودرو رسیده و پای مدیران ایران خودرو و سایپا به سازمان بازرسی باز شده است.

تا پیش از این خودروسازان بهانه قیمت گذاری دستوری را داشتند و دلیل کاهش عرضه خودرو را تحمیل زیان می‌دانستند؛ اما آبان وزارت صمت مجوز افزایش قیمت را به خودروسازان داد و ایران خودرو و سایپا ۱۸ درصد قیمت محصولات خود را افزایش دادند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان